مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت با بیان اینكه عربستان در ارائه داروی ضد ویروس آنفلوآنزای A به مبتلایان این ویروس، محدودیت ایجاد كرده، حدود 55 درصد ایرانیان مبتلا به آنفلوآنزای A را مربوط به زائران حج عنوان و خاطرنشان كرد: با توجه به ماندگاری ویروس آنفلوانزای A به زائران اماكن متبركه در شهرهای مشهد، ‌قم و شیراز توصیه می‌شود برای سجده كردن در حرم‌های متبركه جانماز همراه خود داشته باشند.

دكتر محمود سروش كه در سمینار آموزشی آنفلوانزای آ در ساختمان مركزی هواپیمایی جمهوری اسلامی سخن می‌گفت، با بیان این كه در حال حاضر جابجایی ویروس آنفلوآنزای نوع آ بر اساس مبنای حركتی این ویروس است، ادامه داد: حركت این ویروس در دنیا اغلب به وسیله سفرهای پروازی انجام می‌شود. این در حالی است كه ممكن است بیمار طی پرواز هیچ علامتی از بیماری نداشته باشد اما هنگام ورود به كشور دوره نهفتگی آن به پایان رسیده و آلودگی خود را نشان دهد. بنابراین نباید مدیریت زمان را در این زمینه از دست داد. به این ترتیب لازم است فرم‌های غربالگری مسافران برای تشخیص سریع به نمایندگان بخش سلامت ارائه شود.

وی با بیان اینكه حدود 95 تا 98 ویروس آنفلوآنزای نوع A نیاز به بستری ندارد، گفت: اما همین 3 تا 5 درصد باقیمانده افراد دارای شرایط نگران كننده هستند و خطر مرگ و میر در آنها وجود دارد. بنابراین لازم است در شرایط پرواز به این افراد توجه ویژه‌ای شود.

دكتر سروش در ادامه با بیان اینكه تغییر احتمالی ژنوم این ویروس در فصل سرد سال بسیار مهم است، گفت: معمولا این ویروس‌ها عمل نوتركیبی انجام می‌دهند. از آنجا كه آنفلوآنزای پرندگان در فصل سرد سال حدود 60 درصد مرگ و میر به دنبال دارد در صورت تركیب آنفلوآنزای A با آنفلوآنزای پرندگان مشخص نیست كه چه عواقبی می‌تواند به دنبال داشته باشد و یا میزان مرگ و میر آن چقدر خواهد بود.

وی گفت: هنگام پاندمی ویروس آنفلوآنزا، ماندگاری آن دو سال است؛ بنابراین رعایت بهداشت فردی از جمله رعایت فاصله با فرد بیمار و رعایت آداب سرفه و عطسه بسیار لازم است.

وی با اشاره به تایید نخستین مورد آنفلوآنزای نوع A در ایران در 26 خرداد ماه، گفت: تا امروز 196 مورد مثبت آنفلوآنزا در كشور گزارش شده است كه درصد قابل توجهی از این مبتلایان (23/55 درصد) مربوط به زائران مكه و مدینه بوده است. اما تاكنون این ویروس در كشور مرگ و میری نداشته است. از میان ایرانی‌های مبتلا به این ویروس 132 نفر را مرد و 64 مورد آن را زنان تشكیل می‌دهند.

دكتر سروش با بیان این كه در میان كشورهای مدیترانه شرقی آمار شیوع این بیماری در عربستان نسبت به كشورهای دیگر بیشتر است، افزود: با توجه به سفرهای خارجی، آمار تماس افراد سالم با دیگران بالا می‌رود به عنوان مثال در اصفهان دو زائر خانم كه از مكه بازگشته بودند به دلیل روبوسی با زنی باردار وی را مبتلا كردند. به دنبال مبتلا شدن این زن باردار، سه روز آماده باش در اصفهان برای مراقبت از این زن باردار داده شد. در حال حاضر این بیمار با مراقبت‌های انجام شده بهبود یافته است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای قانع كردن سازمان حج و زیارت به منظور لغو عمره ماه رمضان، گفت: در این زمینه اقدامات زیادی صورت گرفت و نهایتا عمره رمضان لغو شد. اما عمره گزارانی كه در حال برگشت از عربستان هستند نیز بسیار مهم هستند. ‌جمعیت دانش آموزی كه به حج عمره مشرف شده‌اند در حال بازگشت هستند. مقرر شده بود چهار پزشك به این منظور اعزام شوند كه نهایتا دو پزشك برای مراقبت اعزام شدند. عربستان در ارائه داروی ضد ویروس آنفلوآنزا محدودیت ایجاد كرده است. به این ترتیب روز گذشته مقداری داروی ضد ویروس به عربستان ارسال كردیم.

دكتر سروش با بیان اینكه تاكنون 61/45 درصد موارد آنفلوآنزای نوع A مربوط به گروه سنی 15 تا 24 سال بوده است، گفت: این گروه سنی انتقال دهنده سریع این ویروس هستند. در حال حاضر از آنجا كه امكان تماس با افراد مبتلا وجود دارد ممكن است موارد شدیدتری از شیوع را در كشور شاهد باشیم؛ چرا كه موارد مبتلایان در قطر از 23 مورد به طور ناگهانی به بیش از 300 مورد رسید. این امر برای ایران هم امكان دارد. در مجموع تاكنون در منطقه مدیترانه شرقی دو هزار و 532 مورد مثبت آنفلوآنزای نوع A ‌و هشت مورد مرگ و میر ناشی از آن گزارش شده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به توزیع جغرافیایی آنفلوآنزای نوع A در ایران گفت: به عنوان مثال در كرج 11 مورد و در مشهد 23 مورد مثبت گزارش شده است. در مورد سفرهای زیارتی داخلی به زائران قم، مشهد و شیراز توصیه اكید می‌شود كه با توجه به ماندگاری ویروس آنفلوآنزای نوع A برای سجده كردن از جانماز استفاده كنند و همچنین این جانمازها را زود به زود شست‌وشو دهند. در بیمارستان بوعلی زاهدان نیز مورد مثبتی گزارش شده كه فرد سفری به خارج از كشور نداشته و یا در تماس با فرد مبتلا هم نبوده است كه باید دقیقا بررسی شود كه این مورد از كجا نشات گرفته است.

مدیر واحد آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت در پایان گفت: برخی از كشورهای منطقه امرو مانند پاكستان كه هیچ موردی را گزارش نداده‌اند ناشی از آن است كه نظام مراقبتی درستی ندارند و این مناطق از نظر نظام مراقبت تعهد خود را به سازمان بهداشت جهانی انجام نداده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha