فصل بارندگی آغاز شده است و عده‌ای از شهروندان که به دلیل اعتیاد کارتن خواب شده‌اند، برای فرار از سرما و بارندگی به ایستگاه‌های مترو پناه برده و در ورودی ایستگاه‌ها فضای ناپسندی را رقم زدند.

سلامت نیوز:فصل بارندگی آغاز شده است و عده‌ای از شهروندان که به دلیل اعتیاد کارتن خواب شده‌اند، برای فرار از سرما و بارندگی به ایستگاه‌های مترو پناه برده و در ورودی ایستگاه‌ها فضای ناپسندی را رقم زدند. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، فصل سرما که آغاز می‌شود و در پی آن بارندگی‌ها، کارتن‌خواب‌ها برای فرار از سرما نیاز به یک سرپناه پیدا می‌کنند.
موضوع جمع‌آوری کارتن خواب‌ها موضوع جدیدی نیست و چند سالی است میان نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با موادمخدر، سازمان بهزیستی و شهرداری تهران کشمکش است.


فرماندهان ناجا در اظهارات مختلف اعلام کردند که مسئولیت جمع‌آوری معتادان متجاهر با این نیرو نیست و البته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر و جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی، آنها را مسئول مستقیم جمع‌آوری عنوان کرد.


وی در یکی از مصاحبه‌های خود با خبرنگاران در این ارتباط گفت: از نظر قانون معتادی که خود را به مراکز درمانی برای درمان معرفی نمی کند، مجرم است و وظیفه نیروی انتظامی نیز برخورد با مجرمان است.


اما موضوعی که همیشه نیروی انتظامی نسبت به آن گلایه به حق داشته، فقدان محل نگهداری مناسب برای این معتادان متجاهر است. در این زمینه نیز شهردار تهران داوطلب شد تا در چند نقطه تهران مراکز ماده 15 احداث کرده و حدود 6 هزار ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر و کارتن خواب فراهم کند.


شهرداری تهران در حال عمل به وعده خود است و تاکنون تعدادی از این مراکز را در اختیار سازمان‌های مسئول قرار داده است. ولی به نظر می‌رسد که ظرفیت 6 هزار نفری نیز برای این موضوع کافی باشد چرا که خود محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، سال گذشته در چنین روزهایی تعداد کارتن‌خواب‌های تهران را 15 هزار نفر عنوان کرد.


طبیعی است که با توجه به تعداد کارتن خواب‌ها و آمار 12 هزار معتاد متجاهر در تهران، در صورت راه اندازی تمامی مراکز نگهداری در تهران نیز باز شاهد حضور حدود 9 هزار کارتن خواب در سطح شهر تهران خواهیم بود.
البته بگذریم از آماری که فرزاد هشیار مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرده و در آن تعداد کارتن خواب‌های تهران را 20 هزار نفر دانسته است.


موضوع عدم جمع‌آوری معتادان متجاهر موجب شده تا نقاطی از شهر تهران مانند دره فرحزاد، حاشیه بزرگراه چمران، دروازه غار، پارک شوش، هرندی، خاک سفید و ... نمایی زشت به خود بگیرد.


در این میان پارک شوش به عنوان یکی از مراکز تجمع معتادان متجاهر این روزها حال و روز خوشی ندارد و اهالی محل از کارتن خواب‌هایی که در چادر و بیرون چادر مشغول استعمال مواد مخدر هستند، آسایش ندارند.


باید به این نکته توجه کرد که فصل سرما رسیده و بارندگی‌ها آغاز شده است و این معتادان نیاز به سرپناهی برای در امان ماندن از سرما و باران و برف دارند.
امروز یکی از همین معتادان بی سرپناه به ورودی یکی از ایستگاه‌های مترو پناه آورده بود تا اندکی از سرما و بارندگی در امان بماند.


اینکه یک فرد بتواند خود را گرم کند و زیر باران خیس نشود حق طبیعی افراد است و ما در هنگام بارندگی‌ها می‌بینیم که شهروندان زیادی در ورودی مترو و زیر سقف ایستاده‌اند، اما خطر این موضوع وجود دارد که این معتادان که کسی آنها را جمع‌آوری نمی‌کند، ورودی‌های مترو را تبدیل به پاتوق خود کنند و به مانند پارک شوش مواد هم در این اماکن مصرف کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha