استفاده از لامپهای برنزه کننده بی شک عامل توسعه سرطان است به طوری که سازمان جهانی بهداشت در خصوص خطرات سرطانزایی این لامپها هشدار داده و به شدت ابزار نگرانی کرده است.

عادت استفاده از لامپهای برنزه کننده به خصوص زمانی که از نوجوانی آغاز می شود تاحد قابل ملاحظه ای خطر بروز سرطان پوست حتی در نوع بسیار بدخیم آن که "ملانوما" نامیده می شود را افزایش می دهد.

به همین منظور آژانس بین المللی تحقیقات سرطان زیر نظر سازمان جهانی بهداشت تصمیم گرفت سطح خطر دستگاههای ماوراء بنفش را از مقوله "با احتمال سرطانزایی" به "سرطانزا برای انسان" افزایش دهد.

مطالعات بیش از 20 تحقیق اپیدمیلوژیک در 9 کشور مختلف نشان می دهد در صورتی که استفاده از دستگاههای برنزه کننده قبل از 30 سالگی آغاز شود خطر ابتلا به ملانوما 75 درصد افزایش می یابد.

گزارش کامل سازمان جهانی بهداشت در مجله پزشکی Lancet Oncology منتشر شده است. این بررسیها نشان می دهد که به خصوص افراد با پوست و چشمهای روشن و موهای بور و سرخ بیشتر در معرض خطر جذب پرتوهای ماوراء بنفش قرار دارند به طوری که برای مثال در کشوری مثل اسکاتلند در هر 100 هزار نفر بین 13 تا 15 مورد ابتلا به سرطان ملانوما وجود دارد که این رقم در بین اسکاتلندیهایی که به جزیره آفتابی کویین آیلند استرالیا مهاجرت کرده اند این رقم به 63 مورد از هر 100 هزار نفر افزایش می یابد.

در اروپا بیشترین آمار ابتلا به ملانوما در اسکاتلند، سوئد و نروژ و کمترین آمار در کشورهای حاشیه دریای مدیترانه به ثبت رسیده است.

به گزارش مهر، در اغلب موارد از اثرات مثبت آفتاب به خصوص تحریک تولید ویتامین D صحبت می شود. این درحالی است که آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در این مورد اظهار داشته است: "بی شک آفتاب می تواند یک عامل سرطانزا باشد اما در شرایطی که هیچ فیلتر و کرمهای ضد آفتاب استفاده نشود."

از نظر تئوری، مکانیزم سرطانزایی پرتوهای آفتاب و پرتوهای لامپهای برنزه کننده یکسان است اما به هر حال آفتاب بخشی از محیط زیست طبیعی را به خود اختصاص داده است و تمام انسانها به آن نیاز دارند. این در حالی است که لامپها دستگاههایی هستند که تنها بخشی از بازار زیبایی را اشغال کرده اند و پرتوهای ماوراء بفنشی که منتشر می کنند 7 تا 8 برابر بیشتر از پرتوهایی است که می توانند در یک روز آفتابی جذب بدن شوند.

سازمان جهانی بهداشت و اتحادیه اروپا استفاده از برنزه کننده های مصنوعی را برای نوجوانان ممنوع کرده است. آمریکا نیز ضوابط سختگیرانه ای را در مورد استفاده نوجوانان از این لامپها اعمال می کند. این درحالی است که آلمان و انگلیس هنوز درحال بررسی این موضوع هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha