محقق دانشگاه استنفورد که به تازگی ژنوم خود را با صرف 50 هزار دلار رمزگشایی کرده است اعلام کرد شیوه ابداعی وی می تواند هزینه های ناشی از رمزگشایی دی ان ای انسان را تا هزار دلار کاهش دهد.

 محققان دانشگاه استنفورد اعلام کردند هزینه رمز گشایی کد دی ان ای افراد به زودی تا هزار دلار کاهش پیدا خواهد کرد.

استفان کویک از دانشگاه استنفورد کالیفرنیا به تازگی اعلام کرده است که کد ژنتیکی خود را با صرف 50 هزار دلار رمزگشایی کرده اما وی معتقد است با کاهش یافتن زمان مورد نیاز برای انجام این کار به تدریج هزینه های رمزگشایی دی ان ای تا هزار دلار نیز کاسته خواهد شد.

چنین فرایندی می تواند منجر به خصوصی سازی پزشکی شود که در نهایت در تعیین زمینه های ژنتیکی فرد در ابتلا به یک بیماری خاص و همچنین بیمه های بهداشتی که بر اساس اطلاعات ژنتیکی شکل می گیرند، تاثیر بسزایی خواهد داشت. با تولید نقشه ژنتیکی فردی پزشکان می توانند مطالعه بر روی ضعفهای ژنتیکی یک فرد را آغاز کنند.

هزینه رمزگشایی کدهای ژنتیکی انسان از سال 1990 که پرژه ژنوم انسان آغاز شد با کاهش فراوانی مواجه شده است. در آن زمان هزینه رمزگشایی کد ژنتیکی یک انسان که حاوی 20 هزار تا 25 هزار ژن است در حدود سه بیلیون دلار تخمین زده شده بود.

استفان کویک در مطالعه اخیر خود موفق به ارائه شیوه ای شده است که برای رمزگشایی و ارائه توالی ژنتیکی نیاز به فعالیتهای آزمایشگاهی زیادی نخواهد بود. وی توالی ژنتیکی خود را طی دو ماه و با کمک گرفتن از دو همکار به پایان رساند. به گفته کویک این اولین باری است که برای ارائه توالی ژنتیکی نیازی به مرکز ژنوم انسانی نخواهد بود شیوه ای که می تواند به متحول شدن این فناوری منجر شود.

بر اساس گزارش تلگراف، شیوه جدیدی که کویک برای رمزگشایی استفاده می کند کاملا متفاوت از شیوه های قدیمی بوده و با استفاده از تنها یک تک مولکول دی ان ای، هزینه های ناشی از ارائه توالی را به میزان زیادی کاهش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha