مسوول برنامه مراقبت‌های آنفلوآنزا وزارت بهداشت با تاكید بر اطلاع رسانی و آموزش صحیح در رابطه با بیماری آنفلوآنزا نوع A و با اشاره به سفرهای بین‌المللی و احتمال ابتلا افراد طی این سفرها، گفت: در برخی موارد پرسنل مهمانداری هواپیماهای مسافربری هیچ عكس‌العملی در مورد بیمار مشكوك و یا مبتلا به آنفلوآنزا نشان نمی‌دهند؛ بنابراین لازم است در آموزش‌های ارایه شده دقت لازم انجام شود چون آموزش اشتباه پرسنل مهماندار باعث ایجاد موارد تماس بیشتر و در نتیجه افزایش موارد مثبت این بیماری می‌شود.

دكتر محمد نصر دادرس با اشاره به شكل‌گیری ساختار مراقبت آنفلوآنزا در ایران از سال 83 به بعد گفت: بیماری آنفلوآنزا به دلیل مرگ و میرهای گسترده، وحشت‌هایی را در دنیا ایجاد می‌كند. ویروس آنفلوآنزا ویروسی است كه هر لحظه توانایی تغییر دارد و به همین دلیل نمی‌توان برای این ویروس واكسن تولید كرد و هر سال باید بر اساس همان ویروس واكسن تولید كرد.

وی با بیان این كه آنفلوآنزا تنها در انسان در گردش نیست و در حیوانات نیز گردش دارد، ادامه داد: تاكنون لفظ پاندمی تنها برای آنفلوآنزا استفاده شده است. پس از بروز پاندمی آنفلوآنزا گروه‌های پرخطر در معرض ریسك ابتلا به این بیماری و عوارض آن قرار می‌گیرند.

دادرس، مراقبت آنفلوآنزا در وزارت بهداشت را مربوط به برنامه مراقبت آنفلوآنزا انسانی، مراقبت آنفلوآنزای حیوانات با تاكید بر آنفلوآنزای پرندگان و مراقبت پاندمی، عنوان كرد و گفت: در میان حیوانات، آنفلوانزای پرندگان و آنفلوآنزای خوك بیشتر انسان را تهدید می‌كنند.

وی، غیرقابل پیش بینی بودن وقوع اپیدمی، سرعت انتشار بالا، بالا بودن عوارض و مرگ و میر و ایجاد سوش‌های جدید بیماری را از جمله دلایل اهمیت مراقبت آنفلوآنزا عنوان كرد و افزود: آمادگی در مقابل وقوع اپیدمی و پاندمی‌های احتمالی آینده، كاهش موارد ابتلا و عوارض آن از اهداف كلی برنامه مراقبت آنفلوآنزاست.

به گفته دكتر دادرس، مراقبت اپیدمیولوژیك، سیستم راه‌اندازی پایگاه‌های دیده‌ور، مراقبت آزمایشگاهی، سیستم مراقبت بیمارستانی، سیستم مراقبت غیبت از كار و سیستم مراقبت مسافران، انواع مراقبت‌های بیماری آنفلوآنزا را شامل می‌شوند.

این كارشناس ارشد و مسوول برنامه مراقبت‌های آنفلوآنزا وزارت بهداشت در پایان گفت: درست است كه وزارت بهداشت متولی سلامت جامعه است اما خود افراد نیز باید در پیشگیری از این همه‌گیری كمك كنند.

سید محسن موسوی خورشیدی، مدیركل مركز پزشكی هوایی هما نیز به خبرنگاران گفت: تمام پرسنل مهمانداری هواپیمایی هما دوره‌های آموزشی را تحت عنوان كمك‌های اولیه طی كرده‌اند و آموزش‌های ویژه پزشكی و هوایی به آنها ارایه می‌شود. با تعاملات انجام شده با وزارت بهداشت، اطلاعات لازم در مورد آنفلوآنزای نوع A و چگونگی برخورد با آن نیز به مهمانداران داده شده است.

وی با بیان این كه تاكنون 15 بیمار مشكوك به آنفلوآنزا «آ» توسط پرسنل هواپیمایی هما گزارش شده است، گفت: به مسافران هواپیمایی هما اطمینان می‌دهیم كه در مورد موارد پزشكی از جمله آنفلوآنزای «آ» نهایت همكاری صورت می‌گیرد و این امر را وظیفه ملی خود می‌دانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha