وزیر بهداشت با بیان اینكه بر اساس مصوبه كمیته كشوری آنفلوانزا، دیده وری برای رصد مبتلایان به آنفلوآنزای نوع آ در حال انجام است، افزود: هم اكنون كار دیده وری در خصوص تمام مبتلایان به ذات الریه شدید و بیماریهای نارسایی تنفسی حاد در حال انجام است.

دكتر كامران باقری لنكرانی در مراسم تقدیر از خبرنگاران با بیان اینكه بر اساس نتایج فعالیت‌های دیده وری تاكنون گزارشی از مرگ و میر ناشی از این بیماری در كشور نداشته‌ایم، اظهار كرد: البته این بدان مفهوم نیست كه بیماری خطری برای كشوربه شمار نمی‌رود.

وی درباره داروی ضد ویروس آنفلوانزای آ و تامین واكسن آن گفت: به فرمولاسیون این دارو در داخل كشور دست یافته‌ایم كه باعث كاهش 60 درصدی هزینه تامین دارو شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به ورود ماده اولیه این دارو و تبدیل آن به كپسول در داخل كشور، گفت: در حال حاضر با وجود مقادیر كافی ماده اولیه این دارو، نیاز كشور برای همه گیری طولانی مدت تامین شده است.

دكتر لنكرانی درباره واكسن هم توضیح داد: هم اكنون پنج شركت در دنیا واكسن آنفلوآنزای نوع آ را تولید می‌كنند اما تاكنون هیچ مطالعه علمی مبنی بر اثر گذاری و بی خطر بودن آن منتشر نشده؛ اما در عین حال سازمان بهداشت جهانی به علت خطر بزرگ اپیدمی این بیماری مصرف حداقل آنرا مجاز دانسته است.

وی با بیان اینكه مطابق مصوبه كمیته كشوری این واكسن به میزان حداقلی وارد ایران هم می‌شود، گفت: پس از اطمینان از میزان اثربخشی و ایمنی میزان مصرف و واردات واكسن را افزایش می‌دهیم.

وزیر بهداشت مهم ترین توصیه به هموطنان را حفظ بهداشت فردی برشمرد و افزود: خودداری از سفر به كشورهای آلوده از دیگر توصیه‌هاست.

دكتر لنكرانی با تاكید بر ضرورت شست و شوی دست و صورت با آب و صابون پس از هر تماس و رعایت آداب سرفه و عطسه و استفاده از دستمال و حضور حداقلی در مجامع عمومی گفت: افراد باید خود را در معرض ترشحات تنفسی دیگران قرار ندهند.

وی با اشاره به كاهش میزان مرگ و میر آنفلوآنزای نوع آ از 57/0 به 3/0 درصد گفت: از این رو با توجه به وجود داروی موثر بر این بیماری و مراقبت‌های بهداشتی احتمال مهار این بیماری هست.

وزیر بهداشت تظاهرات بالینی آنفلوآنزای نوع آ را مشابه آنفلوآنزای عادی دانست و افزود: تب، بدن و گلو درد، عطسه، سرفه در درصدی از مبتلایان (20 تا 40 درصد موارد) دیده می‌شود و در گزارش‌های مختلف، همراه بیماری علایم گوارشی به صورت تهوع و استفراغ و اسهال بروز می‌كند.

دكتر لنكرانی ادامه داد: به علت مشابهت علایم بالینی برای تشخیص قطعی باید از روش‌های تشخیصی مولكولی برای شناسایی ویروس (RTPCR) استفاده شود.

وی با بیان اینكه شناسایی هر 144 مبتلا به آنفلوآنزای نوع آ در كشور به این شیوه تشخیصی بوده است، افزود: سایر روش‌های تشخیصی نظیر روش تشخیص سرولوژی به علت فاصله زمانی و عدم اختصاصی بودن قابل اطمینان نیست؛ البته، تست در حال بررسی توسط برخی از محققان انگلیسی (تست تشخیص سریع آنتی ژن) پیشنهاد شده است كه هنوز مورد اطمینان نیست.

وزیر بهداشت درباره شیوه درمان آنفلوآنزای نوع آ گفت: تازه ترین اطلاعات حاكی از آن اس كه بیش از 90 درصد بیماران با درمان علامتی و استراحت بهبود می‌یابند و نیازی به استفاده از داروی تامی فلو (اسلتامی ویر) نیست. به عبارت دیگر استفاده از قرص سرماخوردگی كافی است كه البته مصرف آسپرین برای سنین زیر 19 سال توصیه نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، دكتر لنكرانی با اشاره به تجربه تلخ برخی از كشورهای آسیای جنوب شرقی و كانادا گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد در 10 درصد مبتلایان نیازمند به مصرف دارو به علت مصرف وسیع و توزیع آن در داروخانه مقاومت دارویی ظاهر شده از این رو ناگزیر به استفاده از داروهای قویتر با اثرگذاری كمتر و قیمت بالاتر هستند.

وی با بیان اینكه این دارو در ایران توزیع داروخانه‌ای ندارد، افزود: این دارو (تامی فلو) در مراكز بهداشتی توزیع می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: هم اكنون در همه مراكز بهداشتی شهرستانها كارشناسان مشخص حضور دارند كه در صورت شك به وجود بیماری به مركز بهداشت شهرستان اطلاع داده می‌شود و اقدامات لازم انجام می‌شود.

دكتر لنكرانی به سرعت رشد و گسترش بالای آنفلوآنزای نوع آ در دنیا اشاره كرد و افزود: از این رو سازمان بهداشت جهانی، آمار مبتلایان را اعلام نمی‌كند و فقط اعلام آمار مرگ و میر ناشی از بیماری محدود شده است و تا الان یكهزار و 154 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند كه از این تعداد یكهزار و 8 نفر مربوط به قاره آمریكا اعم از آمریكای شمالی، مركزی و جنوبی است و مابقی در سایر نقاط دنیا عمدتا در كشورهای اروپایی بوده است.

وی میزان مرگ و میر در منطقه مدیترانه شرقی تاكنون را هفت مورد (شش مورد در عربستان و یك مورد در مصر) دانست و افزود: به نظر می‌رسد بیماری كماكان در فاز گسترش است در برخی از كشورهای اروپایی نظیر انگلستان و نیز تایلند شمار بیماران بسیار افزایش یافته است. به گفته وزیر بهداشت تعداد بیماران منطقه كمتر از 2 هزار نفر است.

دكتر لنكرانی با بیان اینكه 50 درصد از 144 بیمار مبتلا به آنفلوآنزای نوع آ از سفر حج عمره بوده است، افزود:140 نفر نیز بر اثر تماس با این افراد مبتلا شده‌اند.

وی با تاكید مجدد بر دیده وری مرزها در خصوص بیماران ذات الریه تنفسی شدید گفت:‌از ابتدای سال تا كنون 300 نفر بررسی شدند كه هیچ یك آنفلوآنزای نوع آ شناسایی نشدند.

وزیر بهداشت در خصوص اطلاع رسانی ویژه پرسنل درمانی گفت: پروتكل درمانی مشخص در كمیته كشوری آنفلوآنزا تصویب شده كه در تمام مجلات علوم پزشكی كشور منتشر شده است و كتابی نیز طی 10 روز آینده به چاپ می‌رسد.

دكتر لنكرانی با اشاره به آموزش مداوم پزشكان از طریق شبكه اینترنتی در ادامه با تاكید بر رویكرد توانمندسازی در برابر رویكرد ممانعت، در ادامه در خصوص آلودگی آب منطقه پونك اظهار كرد: بررسی‌های ما حاكی از آن بود كه این آب مصرف آشامیدنی نداشته است و چكهای روتین كمتر از یك هفته است.

وی سختی آب را علتی برای عدم نوشیدن ندانست و یادآور شد: اما افزایش میزان سختی و گذر از حد مجاز باعث غیر قابل مصرف شدن آب می‌شود.

وزیر بهداشت در ادامه درباره زباله‌های بیمارستانی هم توضیح داد: هم اكنون آیین نامه مربوطه تدوین و ضوابطی مشخص شده است و در حال حاضر بیش از 80 درصد از بیمارستانهای كشور كار تفكیك زباله را انجام می‌دهند.

دكتر لنكرانی فقط 10 تا 15 درصد از زباله‌های بیمارستانی را ویژه و عفونی دانست و افزود: از این رو جداسازی زباله تاثیر بسزایی دارد.

وی به تولید دستگاه بی خطر سازی زباله برخی از تولید كنندگان با حمایت وزارت بهداشت اشاره كرد و افزود: این دستگاه‌های بی خطر ساز غیر سوز مانع از افزایش آلودگی هوای شهر تهران می‌شود.

وزیر بهداشت با نامناسب دانستن زباله سوز مركزی در بیمارستانها عمده مشكلات را مربوط به موسسات كوچك نظیر مطبها و داروخانه برشمرد و افزود: مبنای كاری ما جداسازی زباله‌هاست و در عین حال با مشاركت بخش خصوصی بی خطر سازی در حال انجام است و آیین نامه دستگاه‌های بی خطر ساز سیار نیز ابلاغ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha