محقان با انجام آزمایشهای متعدد دریافتند که نوعی ویروس آنفلوآنزا می تواند در طی زمان باعث ایجاد التهابات و اختلالات مغزی شده و در طولانی مدت بیماری هایی مانند پارکینسون و آلزایمر را به وجود آورد.

در صورتی که عوارضی مانند تب شدید، درد ماهیچه و سوزش گلو برای هشیاری افراد به منظور پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا کافی نیست دانشمندان به تازگی اعلام کرده اند ابتلا به آنفلوآنزا می تواند به ابتلا به اختلالات مضمن نرونی مانند پارکینسون و آلزایمر منتهی شود.

تاثیر انواع مختلف آنفلوآنزا بر روی سیستم تنفسی از گذشته به اثبات رسیده بود اما ارتباط این بیماری با اختلالات نرونی امری است که تا کنون مورد تردید دانشمندان قرار داشته است. به گفته دانشمندان اپیدمی آنفلوآنزا N1H1 در سال 1918 التهابات مغزی و پس از آن تعداد زیادی مبتلا به بیماری پارکینسون را در پی داشته است.

با وجود اینکه یافتن مدارک قوی برای اثبات این ارتباط کار چندان ساده ای نبود محققان بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود در ممفیس موفق به یافتن آن شدند. محققان با پاشیدن محلول حاوی ویروس H5N1 آنفلوآنزای مرغی در بینی 225 موش آزمایشگاهی دریافتند این ویروس سلولهای اعصاب روده، سلولهای بنیادین مغز و خود مغز را آلوده می کند.

در واقع این ویروس حتی مدتها پس از پاکسازی از بدن در سلولهای مغزی باعث فعال سازی مضمن سیستم ایمنی می شوند. فعال سازی مضمن سیستم ایمنی در آینده منجر به متراکم شدن پروتئینها و اختلالات نرونی، شکل گیری تومور و از دست رفتن هماهنگی که از نشانه های عمده ابتلا به پارکینسون و آلزایمر به شمار می روند در مغز خواهد شد.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان با مشاهده نتایج این آزمایشها اعلام کردند ویروس آنفلوآنزای خوکی که طی ماه های اخیر شیوع پیدا کرده است، شاید بتواند باعث ایجاد نشانه های اولیه آماس مغزی و یا التهاب مغزی شود اما تا کنون اثبات علمی در رابطه با تاثیر ویروس N1H1 بر اختلالات مغزی صورت نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha