رئیس سازمان انتقال خون ایران، عنوان کرد: مدیریت خون بیمار دستاورد بزرگی برای حفظ سلامت بیماران و ارتقاء طب انتقال خون می‌شود.

سلامت نیوز:رئیس سازمان انتقال خون ایران، عنوان کرد: مدیریت خون بیمار دستاورد بزرگی برای حفظ سلامت بیماران و ارتقاء طب انتقال خون می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،دکتر علی‌ اکبر پور فتح اله  همزمان با هفته «مدیریت خون بیمار»، اظهار کرد: بحث مدیریت خون بیمار در واقع به عنوان عصر جدیدی در طب انتقال خون مطرح شده و ادبیاتی است که به تازگی وارد حیطه انتقال خون شده است. مفهوم مدیریت خون بیمار این است که تلاش شود تا خون خود بیمار را مدیریت کنیم تا بیمار به خون دیگری نیاز پیدا نکند و خون دیگران برای آنها استفاده نشود.

رئیس سازمان انتقال خون ایران، افزود: در واقع مدیریت خون بیمار فعالیتی است که در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها باید ساماندهی شود. این مساله اجزای مختلفی دارد، بخشی از آن مدیریت «هموستاز» یا قطع خون‌ریزی و انعقاد خون است یعنی داروهایی که گشاد کننده عروق است را نباید به بیمار بدهیم و در مقابل داروهای منقبض کننده را برای بیمار تجویز کنیم تا خونریزی بیمار به حداقل برسد تا خونریزی را مدیریت کنیم و مانع نیاز بیمار به خون دیگری شویم.وی عنوان کرد: بخش دیگری از مدیریت خون بیمار مربوط به ایجاد تحمل کم‌خونی در بیمار است.

باید تلاش کنیم تا زمانی که برای بیمار خطر ندارد تزریق خون را کاهش دهیم یعنی تا زمانی که بیمار می‌تواند با خون خود ادامه حیات بدهد به سراغ خون دیگران نرویم و بخش دیگر و بسیار مهم این است که بیمار کم‌خون را وارد اتاق عمل نکنیم. به جز جراحی‌های اورژانس که مجبور هستیم خون مصرف کنیم در بسیاری موارد که جراحی انتخابی است مثل جراحی‌های کرونر قلب، زنان و ارتوپدی می‌توان از قبل کم‌خونی را در بیمار مرتفع و سپس وارد اتاق عمل کنیم.

رئیس سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه 25 درصد جامعه کم‌خون هستند، اظهار کرد: اگر بتوان کم‌خونی بیمار را قبل از ورود به اتاق عمل مرتفع کرد طبیعتا بیمار حین جراحی به خون کم‌تری نیاز پیدا می‌کند که علاوه بر درمان کم‌خونی روش‌های دیگری مانند استفاده از دستگاه‌های ساکشن خون نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

پور فتح اله در خصوص عملکرد دستگاه‌ ساکشن خون، گفت: این دستگاه خونی را که در هنگام خونریزی از بیمار خارج می‌شود را ساکشن می‌کند و از فیلتر خاصی عبور می‌دهد و خون را برای مصارف خود بیمار آماده می‌سازد.وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: علاوه بر این مسائل می‌توانیم برای بحث مدیریت خون بیمار انتقال خون خودی داشته باشیم یعنی خون بیمار را رقیق کنیم و قبل از ورود به اتاق عمل یک تا دو واحد خون از بیمار دریافت کنیم و برای مصارف احتمالی نگهداری کنیم که رقیق کردن خون بیمار از طرف دیگر باعث می‌شود اگر بیمار دچار خونریزی شد، خون کم‌تری را از دست بدهد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha