سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹

با پیدا شدن جسد مهاجر ایرانی در ساحل جزیره کریسمس استرالیا، بازداشتگاه این جزیره به آشوب کشیده شد.

سلامت نیوز: با پیدا شدن جسد مهاجر ایرانی در ساحل جزیره کریسمس استرالیا، بازداشتگاه این جزیره به آشوب کشیده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، مهاجر جوان ایرانی كه در آرزوی زندگی بهتر راهی استرالیا شده بود، هنگام فرار از بازداشتگاه جانش را از دست داد.
این حادثه روز شنبه رخ داد. «دیگر نمی‌توانم در بازداشتگاه بمانم و این شرایط را تحمل كنم.» این آخرین جمله‌ای بود كه دوستان فاضل كه همراه او در بازداشتگاه جزیره كریسمس حضور داشتند از زبان وی شنیدند.

پس از آن فاضل ناپدید شد و همه می‌دانستند كه او روز شنبه از بازداشتگاه گریخته است تا اینكه یك روز بعد، جسد بی‌جان او در میان صخره‌ها و در ساحل جزیره توسط پلیس پیدا شد.وقتی خبر مرگ فاضل به مهاجران حاضر در بازداشتگاه كریسمس رسید، آنها كه از شرایط زندگی در آنجا ناراضی بودند، آنقدر عصبانی شدند كه با آتش زدن وسایل و درگیری با نگهبانان آشوبی بزرگی در آنجا به پا كردند. تا جایی كه پای پلیس و نیروهای امنیتی نیز به ماجرا باز شد و مأموران برای آرام كردن آشوب، اقدام به دستگیری تعدادی از مهاجران كردند كه این اقدام آنها بر عصبانیت بقیه مهاجران افزود.

وزارت مهاجرت استرالیا پس از این واقعه تأیید كرد كه تنش‌هایی در این بازداشتگاه رخ داده كه باعث برخی خسارت‌ها به‌ویژه به غذاخوری شده، اما زخمی و تلفات جانی در پی نداشته است. براساس این گزارش، به نرده‌ها و دیوارهای این بازداشتگاه خسارت وارد شده و پس از آتش گرفتن بخش‌هایی از این بازداشتگاه، برخی نگهبان‌ها مجبور به ترك محل ماموریت خود شده‌اند و تلاش برای آرام كردن مهاجران ادامه دارد.

بی‌بی‌سی گزارش كرد كه آشوب زمانی شروع شد كه یكی از مهاجران خواستار توضیح درباره مرگ فاضل شد و پس از آنكه نگهبانان او را مورد ضرب و شتم قرار دادند تنش‌ها بالا گرفت. به‌دنبال این حادثه، سارا هانسون، سخنگوی امور مهاجرتی حزب سبز استرالیا، با انتقاد از دولت این كشور درخصوص نحوه برخورد با مهاجران گفت: به‌دنبال آشوب در بازداشتگاه كریسمس، عده‌ای از دستگیر‌شدگان به زندان منتقل شده‌اند كه قرار گرفتن آنها در كنار مجرمان باعث نگرانی ما شده است. ما تا‌كنون بارها و بارها درباره وضعیت اسفناك و خطرناك جزیره كریسمس به دولت هشدار داده‌ایم اما این هشدارها نادیده گرفته شده است.

فاضل چگینی براساس اطلاعات موجود در صفحه شخصی‌اش، اهل ایلام است كه در سال2010 تصمیم به مهاجرت به استرالیا گرفت. او با كمك قاچاقچیان انسان، سوار بر قایق‌هایی كه مسافران آنها چند برابر ظرفیتشان بود، راهی استرلیا شد اما به محض رسیدن به این كشور از سوی پلیس دستگیر و به بازداشتگاه جزیره كریسمس منتقل شد. چرا كه استرالیا مدت‌هاست قوانین سختی برای مهاجران غیرقانونی درنظر گرفته و به محض دستگیری، آنها را به بازداشتگاه‌هایی در جزیره كریسمس، مانوس، یا گینه‌نو منتقل و در شرایط سختی از آنها نگهداری می‌كند.

مدت‌هاست كه مهاجرانی كه در بازداشتگاه جزیره كریسمس به‌سرمی‌برند از وضعیت غذا و دارو گله دارند. آنها همچنین مرگ فاضل چگینی را مشكوك می‌دانند و معتقدند كه او بر اثر مرگ عادی جانش را از دست نداده است. حمید یكی از افرادی است كه مدت‌ها در بازداشتگاه جزیره كریسمس به سر برده است. او در صفحه‌ شخصی‌ خود می‌نویسد: همه كسانی كه توی كمپ كریسمس بوده‌اند، می‌دانند كه آنجا راه فراری ندارد. یك فنس بلند كه بالایش شیروانی است و بالای آن نیز یك فنس برقدار وجود دارد كه عبور از آن غیرممكن است. حتی اگر قبول كنیم كه فاضل فرار كرده، سؤال این است كه با توجه به اینكه كریسمس جزیره‌ای كوچك در وسط اقیانوس است، او قصد داشته كجا برود؟

یكی دیگر از مهاجران نیز به شبكه ای‌بی‌سی استرالیا گفته كه « مرگ فاضل خیلی خیلی مشكوك است و باید مشخص شود كه دلیل آن چه بوده است.» براساس این گزارش، تنش‌ها در بازداشتگاه جزیره كریسمس در حالی ادامه دارد كه جسد فاضل برای مشخص شدن علت مرگ او به پزشكی قانونی منتقل شده اما پلیس می‌گوید هیچ مورد مشكوكی در مرگ او وجود ندارد. قبلا نیز حمید كهازایی و رضا براتی در سال2014 در جزیره مانوس و علی جعفری و محمد نسیم نجفی در سال‌جاری در غرب استرالیا جان خود را از دست دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha