سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 167119

به موازات ماندگاری آلودگی هوا، بحث‌ها در رابطه با قطع درختان و تخریب باغ‌های تهران ادامه یافت. بازگشت سامانه بارشی تنها ترافیك پایتخت را شدت بخشید و آلودگی هوا كه از چند روز پیش باز هم گریبان پایتخت نشینان را گرفته است، ادامه یافت. این در حالی است كه اظهارنظرهای روز گذشته برخی مسئولان و اعضای شورای شهر تهران حكایت از نابودی 80 درصد باغات پایتخت دارد. روز گذشته یك مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران را متهم به فروش شهر و تخریب باغات كرد. هم‌زمان شهردار تهران نیز بر فروش تپه‌های عباس‌آباد صحه گذاشت.

نابودی 80‌درصد باغ‌های‌پایتخت

سلامت نیوز: به موازات ماندگاری آلودگی هوا، بحث‌ها در رابطه با قطع درختان و تخریب باغ‌های تهران ادامه یافت. بازگشت سامانه بارشی تنها ترافیك پایتخت را شدت بخشید و آلودگی هوا كه از چند روز پیش باز هم گریبان پایتخت نشینان را گرفته است، ادامه یافت. این در حالی است كه اظهارنظرهای روز گذشته برخی مسئولان و اعضای شورای شهر تهران حكایت از نابودی 80 درصد باغات پایتخت دارد. روز گذشته یك مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران را متهم به فروش شهر و تخریب باغات كرد. هم‌زمان شهردار تهران نیز بر فروش تپه‌های عباس‌آباد صحه گذاشت.
 
 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، آلودگی هوای ایران قدمتی 55 ساله دارد و به امروز و دیروز مربوط نیست بااین وجود تشدید آلودگی‌ها و هم‌زمان با آن شیوع بیماری‌ها و حتی مرگ افراد در اثر شدت آلودگی و تجمع آلاینده‌ها مربوط به سال‌های اخیر است. سال‌هایی كه تعداد خودروها روز به روز زیادتر شد و به تناسب افزایش جمعیت بر حجم ترددها و انواع آلاینده‌های صنعتی و غیرصنعتی افزوده شد. در آلودگی هوا سوخت مصرفی، خودروها و صنایع به عنوان عوامل اصلی یاد می‌شوند كه در هر زمان با توجه به این سه عامل دولت ومسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تلاش كرده‌اند با تغییر و بهبود هریك از این سه عامل وضعیت هوای تهران و بقیه كلان‌شهرها را بهبود ببخشند، بااین وجود داده‌های ایستگاه‌های سنجش هوا و سازمان هواشناسی حكایت از آن دارد كه حال هوا در تهران و باقی كلان‌شهرها اصلا خوب نیست. وضعیت آلودگی هوا در تهران نشان می‌دهد، طی یازده سال اخیر، سال‌های ۹۱، ۹۰، ۸۱ و ۸۲ آلوده‌ترین سال‌هایی بوده‌اند كه بیشترین روزهای ناسالم در تهران، در این سال‌ها بوده است. از طرف دیگر یك روز بسیار خطرناك نیز در سال ۱۳۸۸ وجود داشته كه در تمامی‌این ۱۱ سال بی‌سابقه بوده است. روندی كه نشان می‌دهد، وضعیت آلودگی هوای تهران، هر روز بدتر از دیروز و هر سال بدتر از سال قبل می‌شود. صرف‌نظر از كاهش و از میان برداشتن كانون‌ها و عوامل آلاینده هوای شهرها، راه‌های دیگری نیز برای كاهش سموم و ضایعات در فضای شهرها وجود دارد و آن راه پرورش و كاشت درخت و كلا گیاه است. گیاهان ریه‌های تنفسی شهرها محسوب می‌شوند كه در غیاب آنها دود و منواكسیدكربن وارد ریه‌های افراد شده و باعث بیماری می‌شود. همه گیاهان حتی آنهایی كه در ظاهر علف هرز و بی‌خاصیت تلقی می‌شوند این قابلیت را دارند كه منواكسیدكربن موجود در هوا را گرفته و آن را تبدیل به اكسیژن كنند. بااین وجود كشور ما در بهره بردن از این ریه‌های تنفسی و استفاده موثر از باغات و فضای سبز نیز كارنامه درخشانی نداشته و در حالی كه هیچ بودجه و امكاناتی برای ساخت و گسترش فضای سبز در شهر تهران و باقی كلان‌شهرها در نظر گرفته نمی‌شود حتی در عمل برخی اوقات شاهد این هستیم كه این تعداد باغ و درخت موجود هم نابود شده و جای خود رابه برج و آسمان خراش می‌دهد.


 اتمام تمامی ‌منابع زیستی تهران
روند این تخریب‌ها به حدی رسیده است كه روز گذشته رئیس كمیته محیط زیست شورای اسلامی‌شهر تهران با بیان اینكه 80 درصد باغات تهران به كلی از بین رفته است، گفت: تمام منابع زیستی پایتخت به اتمام رسیده و تهران اكنون به منابع آبی خارج از محدوده خود محتاج شده است. محمد حقانی در نشست بررسی علل تخریب باغات شهر تهران با اشاره به اینكه 70 درصد از جمعیت شهرنشین كشور در 80 شهر زندگی می‌كنند، اظهار كرد: در چنین شرایطی بخش مهمی‌از آلاینده‌های زیست‌محیطی در این شهرها تولید می‌شود. او با بیان اینكه بیش از 15 درصد از آلایندگی‌های كل كشور در تهران تولید می‌شود، خاطرنشان كرد: این موضوع حاصل نحوه مدیریت ما در حوزه‌های مختلف است كه نتیجه آن آلودگی شدید هوای تهران در چند روز گذشته بود. به گزارش تسنیم، رئیس كمیته محیط زیست شورای اسلامی‌شهر تهران افزود: در چنین شرایطی كه تهران از آلودگی هوا رنج می‌برد به تغییر كاربری فضای سبز تثبیت شده روی آورده‌ایم و اگر هم با بلندمرتبه‌سازی بخشی از عرصه شهر را از ساخت‌وساز حفاظت می‌كنیم باز هم شاهد توسعه فضای سبز عمومی‌در اراضی آزاد شده نیستیم.


 سرعت تخریب باغات در 10سال اخیر
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری درباره منابع درآمد شهرداری با تاكید بر شتاب تخریب باغات شهر تهران نسبت به سال‌های گذشته گفت: این موضوع ناشی از آن است كه شهرداری‌ها منابع مالی خود را صرفا از فروش فضاهای شهر به دست می‌آورند. پیروز حناچی اظهار كرد: با این وجود در طول كمتر از 10 سال گذشته سرعت تخریب باغات به‌شدت افزایش پیدا كرده است. به نحوی كه به عنوان مثال چیزی از باغات طرشت باقی نمانده است. او خاطرنشان كرد: دولت، مطبوعات و رسانه‌ها نیز هر یك باید نقش خود را به درستی ایفا كنند. اما بعضا سایر نهادهای خارج از مدیریت شهری در جریان تخلفات قرار می‌گیرند و در برابر آن سكوت می‌كنند. به گزارش تسنیم، او مهم‌ترین راهكار حفظ باغات و فضای سبز شهر تهران را پیش‌بینی راه‌های برخورداری شهرداری از منابع سالم درآمدی توصیف كرد و گفت: در چنین شرایطی شهرداری برای ارتقای مالی حاضر به صدور مجوز ساخت‌و‌ساز در باغات نخواهد شد.


 واكنش قالیباف به تپه‌های عباس‌آباد
هفته گذشته در جریان بررسی گزارش حسابرسی شركت نوسازی اراضی عباس‌آباد برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به فروش زمین در این منطقه انتقاد داشته و فروش این زمین‌ها را غیرقانونی اعلام كرده بودند كه روز گذشته این خبر از سوی شهردار تهران تایید شد. رئیس كمیسیون سلامت شورای شهر تهران در جریان این بازدید گفته بود: هرگونه خرید و فروش، واگذاری، تملك و تصرف در اراضی عباس آباد ممنوع است اما ۸۰ هزار و ۲۵ متر از اراضی ممنوعه عباس آباد در سال ۹۰ به فروش رفته است. رحمت‌ا... حافظی، تصریح كرده بود: بر اساس گزارش حسابرس شورا در سال ۹۰ حدود ۸۰ هزار متر از این املاك به صورت غیرقانونی فروخته شده است. این اقدام قابل قبول نیست، چگونه می‌توانیم این مساله را بپذیریم. شهردار تهران در واكنش به این خبر روز گذشته، گفت: در تپه‌های عباس‌آباد قیمت زمین بر اساس نرخ دولتی مشخص شده است. به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف درباره حاشیه‌های ایجاد شده درباره شركت نوسازی اراضی عباس آباد گفت: در تپه‌های عباس‌آباد قیمت زمین براساس نرخ دولتی مشخص شده و من هنوز نمی‌دانم مبلغ ۲ هزار میلیارد تومانی كه اعلام شده است، بر چه اساسی به دست آمده، اما باید اعلام كنم قانون تاكید می‌كند تا حسابرسی در صحن نیامده و مطرح نشده و قطعی نشده است، نباید در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha