افزایش مسافرت‌ها و عدم رعایت بهداشت كافی به خصوص بهداشت تغذیه‌ای در فصل تابستان، امکان شیوع بیماری‌ها و عفونت‌ها را در این فصل افزایش می دهد.

دکتر شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مهمترین مساله سفر به ویژه در تابستان، توجه به انواع عفونت‌هاست که خود را به صورت عفونت‌های دستگاه گوارشی از جمله عفونت‌ها و مسمومیت‌های غذایی نشان می‌دهند.

وی علت عمده این عفونت‌ها را مصرف زیاد غذاهای بین راهی با بهداشت کم یا استفاده از غذاهای آماده با بسته بندی نامناسب و یا غذاهای فاسد و مانده بیان كرد و افزود: این گونه غذاها اغلب حاوی انواع باکتری ها، ویروس‌ها و میکروب‌های بیماری‌زا می باشند و گاه خود حاوی میکروب نیستند، بکله دارای سموم ناشی از میکروب‌ها هستند که با ورود به بدن باعث ایجاد مسمومیت غذایی می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه این مسمومیت‌ها اغلب خود را به شکل استفراغ، اسهال یا هر دو نشان می‌دهند؛ تصریح کرد: بهترین راه پیشگیری از این بیماری‌ها، استفاده از غذاهای آماده فاسد نشدنی است که در خانه تهیه می شود و یا خرید غذاهای بسته بندی سالم و رستوران‌های تحت کنترل بهداشتی و مورد تایید وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینكه در صورت ابتلا به این بیماری آب بدن از دست می‌رود، توصیه كرد: علاوه بر استراحت حتما آب و املاح از دست رفته تامین شود و با مصرف آب سرم های خوراکی ORS به بهبود آن کمک کرد.

این فوق تخصص گوارش در خاتمه تاکید کرد : در مصرف آب های آشامیدنی باید دقت شود چرا که آب یکی از روش‌های مهم انتقال بیماری‌های دستگاه گوارش به خصوص در سفرهاست و باید از نوشیدن آب چشمه و نهرها خودداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha