به اعتقاد رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، سن بازنشستگی حداقل باید تا 65 سال افزایش یابد و یا روش‌های دیگر بازنشستگی مانند بازنشستگی موقت، بازنشستگی دوره‌ای و غیره در کشور ایجاد شود.

سلامت نیوز:به اعتقاد رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، سن بازنشستگی حداقل باید تا 65 سال افزایش یابد و یا روش‌های دیگر بازنشستگی مانند بازنشستگی موقت، بازنشستگی دوره‌ای و غیره در کشور ایجاد شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،براتی سده تصریح کرد: در برخی از کشورهای دنیا افراد پس از شصت سالگی در صورت تمایل می‌توانند به صورت پاره وقت، دو الی سه روز در هفته کار کنند؛ این در حالیست که در تمامی کشورهای پیشرفته و اروپایی سن بازنشستگی ٦٥ سال و در کشورهای منطقه، حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی نیز بالای ٦٠ سال است.


وی ادامه داد: در حال حاضر ضرورت افزایش سن بازنشستگی و رساندن آن به ٦٥ سال در کشور به ضرورت احساس می‌شود.
رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در خصوص بازنشستگی‌های موقت و دوره‌ای نیز تصریح کرد: بازنشستگی موقت، پاره وقت و دوره‌ای و همچنین حمایت بیمه‌ها از صندوق‌های بازنشستگی همه از جمله اقداماتی است که در سایر کشورها موفق عمل کرده و نیاز است در ایران نیز برای انجام آن‌ها برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد.


براتی سده همچنین عنوان کرد: طی مذاکرات اولیه با صندوق بازنشستگی، دریافتیم که آنها نیز از این تغییر رویه در کشور استقبال و با شورای ملی سالمندان هم عقیده هستند.


وی افزود: باید به خاطر داشته باشیم که مسائل رفاهی و معیشت سالمندان که در حال حاضر به طور عمده از طریق مستمری‌های بازنشستگی و دستگاه‌های حمایتی تامین می‌شود، مهمترین مسئله سالمندان کشور است.


رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان ادامه داد: امیدوارم تا پایان سال جاری چندین نشست تخصصی با همکاری صندوق بازنشستگی کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در کشور برگزار و برای تغییر سن بازنشستگی در کشور تصمیم‌گیری شود.


براتی سده هم چنین گفت: صندوق جمعیت سازمان ملل متحد نیز اعلام آمادگی کرده است که در صورت مساعد بودن شرایط ایران برای انجام این تغییرات، تجارب بین‌المللی خود را در اختیار بگذارد.


وی همچنین در خصوص ورود مجدد سالمندان به چرخه بازار کار، گفت: در تمام دنیا سالمندان بعد از بازنشستگی پس از مدت کوتاهی که حداکثر دو سال است مجددا به چرخه بازار کار وارد می‌شوند؛ آمار جهانی نیز نشان دهنده آن است که 55 درصد این افراد حتما پس از بازنشستگی پس از گذراندن این دوره کوتاه مجددا شاغل خواهند شد که در ایران نیز آمار تقریبا مشابه آمار جهانی است.


وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با افزایش سن بازنشستگی از ورود این افراد به مشاغل کاذب و غیره حرفه‌ای جلوگیری کرده و تا حدودی اوضاع اشتغال سالمندان را در کشور ساماندهی کنیم.


وی در پایان گفت: خوشبختانه در حال حاضر نگاه تمامی مسئولان به مساله سالمندی مثبت بوده و مسئولان صندوق بازنشستگی طی مذاکرات اولین موافق بودند که باید در این حوزه به طور فعال وارد شد به این ترتیب آینده خوبی را در حوزه سالمندی کشور پیش‌بینی می‌کنیم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha