ارتفاع پاشنه كفش در ایجاد كمردرد بسبیار مؤثر است و استفاده طولانی‌ مدت از كفش‌هایی با پاشنه‌های بلندتر از 2 سانتی‌متر موجب بیماری‌های دیسك كمر شود.

دكتر مجتبی كامیاب عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: ستون فقرات به 4 قسمت گردنی، پشتی، كمری و دنبالچه تقسیم می‌شود و دردهای ستون فقرات بیشتر در ناحیه كمری اتفاق می‌افتد كه قوس به سمت جلو دارد و ارتفاع پاشنه كفش می‌تواند بر این قوس اثر بگذارد.

وی با بیان این‌ كه اگر كفشی پاشنه نداشته باشد موجب كاهش قوس كمر می‌شود، تصریح كرد: پاشنه كفش باید برای افراد میانسال 2 سانتی‌متر باشد و اگر بیشتر از آن باشد موجب افزیش قوس كمر شده و احتمال سرخوردن مهره‌ها روی هم را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان كرد: در انتخاب یك كفش خوب نباید فقط پاشنه را در نظر گرفت بلكه باید توجه داشت هر قدمی كه برداشته می‌شود یك ضربه به پاشنه پا وارد می‌شود. لذا باید كفشی را انتخاب كرد كه پاشنه آن قابلیت جذب ضربه را داشته باشد و اگر این قابلیت در كفش نباشد با هر قدم یك ضربه به ستون فقرات وارد می‌شود كه می‌تواند خطر بیماری‌های دیسكی را افزایش دهد.

وی گفت: انعطاف كفش نیز بسیار مهم ست و باید پا اجازه حركت داشته باشد و اگر این قابلیت را نداشته باشد و كفش خشك باشد بخش زیادی از حركات پا كه توسط مفاصل آن انجام می‌شود از بین می‌رود.

دكتر كامیاب با اشاره به وزن كفش یادآور شد: وزن كفش در راه ‌رفتن‌های طولانی بسیار اهمیت دارد؛ چرا كه اگر وزن آن زیاد باشد عضلات پا زودتر خسته ‌شده و در این صورت احتمال آسیبی عضلات بیش‌تر می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران تصریح كرد: مردم برای رهایی از درد كمر گاهی به استفاده از كمربندهای طبی و مصرف داروهای مسكن پناه می‌برند كه باید در مصرف هر دوی آنها احتیاط شود.

وی افزود:‌ استفاده از كمربند‌های طبی نباید بیش از دو هفته به طول بیانجامد؛ چرا كه این كمربندها جایگزین عملكرد عضلات می‌شوند و استفاده درازمدت از آنها موجب تضعیف و تنبلی عضلات شده و آسیب‌های جدی به كمر وارد می‌كند.

وی در پایان خاطرنشان كرد: استفاده از مسكن در هنگام كمردرد به دلیل این كه موجب از بین‌رفتن درد می‌شودف بسیار خطرناك است؛ چرا كه ممكن است شخص با احساس بی‌دردی در عضلات به فعالیت بیش از حد بپردازد كه این موضوع آسیب‌های جدی در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha