یک مطالعه جدید نشان می دهد: سلنیوم که یک ماده معدنی موجود در حبوبات و گوشت است، از افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه جلوگیری می کند.

دكتر حمیدرضا سفاری در گفت‌وگو باایسنا، با اشاره به انتشار خبری مبنی بر تحت پوشش قرار گرفتن خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری، آن را ناقص خواند و گفت: براساس آمار قطعی اعلام شده از سوی مراکز معتبر، حداقل 15 درصد زوج‌ها در کشور ما به نحوی از مشکلات مربوط به ناباروری در رنج هستند و فشارهای اقتصادی عمده‌ای در این رابطه به خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

دكتر سفاری اضافه كرد: به همین منظور از 5/1 سال گذشته، شورای عالی بیمه خدمات درمانی اقدامات گسترده‌ای برای بررسی ابعاد مختلف خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری آغاز كرد و در همان ابتدا بررسی‌ها نشان داد كه ابهامات گسترده‌ای در زمینه‌ تعهد بیمه در این خدمات وجود دارد.

مدیركل برنامه‌ریزی‌ بیمه‌های درمان وزارت رفاه ادامه داد: به عنوان مثال مشخص نبود كه خدمات استاندارد، گایدلاین‌ها و دستورالعمل‌های تشخیصی ـ‌ درمانی ناباروری چه مواردی هستند و یا از چه داروها و شیوه‌های تشخیصی موثری باید برای مراحل مختلف درمان ناباروری استفاده كرد و نحوه تعیین تعرفه‌های این موارد چگونه است.

وی اظهار كرد: در نتیجه همین بررسی‌ها، مشخص شد كه متاسفانه در مراكز مختلف ارائه كننده خدمات تشخیصی ـ درمانی ناباروری، تعرفه‌های گوناگون و با دامنه اختلاف بسیار زیادی از مردم دریافت می‌شود. به ویژه این كه این تعرفه‌ها براساس نوع خدمات، تخصص پزشك، مدت زمان ارائه خدمات و ریسكی كه به مریض و پزشک تحمیل می‌شود، تعیین نشده و عملا در بسیاری از موارد، تعرفه عادلانه‌ای وجود ندارد كه این امر باعث شده بود مبالغ متفاوتی از مردم بابت یک خدمت مشابه دریافت شود.

مدیر كل برنامه‌ریزی‌ بیمه‌های درمانی وزارت رفاه گفت: در چنین شرایط مبهمی بیمه همگانی امكان دخالت پیدا نمی‌كرد، چرا كه عملا مشخص نبود چه خدمتی را از چه ارائه كننده‌ای و برای چه كسی، با چه قیمتی باید خرید و در عین حال امكان تعیین حق سرانه و پیش‌بینی منابع مالی برای این نوع از خدمات فراهم نبود.

وی اعلام كرد: از یك سال و نیم گذشته در دبیرخانه شورای عالی بیمه خدمات درمانی، جلسات متعددی با همكاری جهاد دانشگاهی، مركز درمان ناباروری «ابن سینا» و پژوهشكده «رویان» با حضور نمایندگان انجمن باروری و ناباروری برگزار شد و در مصوبه جلسه چهل و یكم این شورا، مقرر شد آن دسته از خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری كه در زمره پوشش خدمات بیمه پایه هستند، تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

دكتر سفاری در این باره توضیح داد: براین اساس هزینه آن دسته از اقدامات تشخیصی ـ درمانی كه در زمره تعهدات بیمه پایه هست، اگر در مراكز درمانی طرف قرارداد بیمه به منظور درمان ناباروری ارائه شوند، پرداخت خواهد شد. همچنین پرداخت هزینه‌ها، چنانچه این خدمات توسط متخصصان درمان ناباروری تجویز شده باشد و در موسسات طرف قرارداد انجام شود نیز توسط بیمه صورت می‌گیرد.

وی اظهار كرد: از جمله این خدمات تشخیصی ـ درمانی می‌توان به سونوگرافی‌های سریال، تصویربرداری‌ها، خدمات دارویی، ویزیت‌های دوره‌ای توسط متخصصان، اقدامات هورمون‌شناسی و تشخیصی ـ درمانی آزمایشگاهی به منظور درمان ناباروری اشاره كرد كه جزو تعهدات بیمه‌ای قرار گرفته است.

مدیر كل برنامه‌ریزی‌ بیمه‌های درمانی وزارت رفاه همچنین از الزام شركت‌های بیمه‌ای بازرگانی برای قرار دادن خدمات بیمه‌ای اقدامات تشخیصی ـ درمانی ناباروری در فهرست پیشنهادی خود به بیمه‌گیرندگان خبر داد و گفت: شورای عالی بیمه خدمات درمانی مصوب كرد كه یكسری از خدمات پیشرفته در درمان ناباروری تحت عنوان (ART) نیز در فهرست خدمات پیشنهادی شركت‌های بیمه‌ای بازرگانی به بیمه‌گذاران قرار گیرد و این موضوع بدین معناست كه از این پس خدمات بیمه‌ای درمان‌های پیشرفته ناباروری یكی از اولویت‌های پیشنهادی به متقاضیان بیمه‌های تكمیلی خواهد بود.

وی تصریح كرد: بر اساس بند «الف» ماده 91 قانون برنامه چهارم توسعه سیاست‌های ابلاغی شورای عالی بیمه خدمات درمانی برای كلیه بیمه‌های بازرگانی لازم الاجراست.

دكتر سفاری در پایان با بیان این كه این مصوبه، گام مهمی در گسترش خدمات بیمه‌ای در كشور است، به سایر تصمیم‌های اخذ شده در شورای عالی بیمه خدمات درمانی اشاره و اظهار كرد: پیگیری رتبه‌بندی و اعتباربخشی مراكز تشخیصی ـ درمانی ناباروری، پیگیری و بررسی دستورالعمل‌های نظارت بر این مراكز از حیث تجهیزات و پرسنل درمانی آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از دیگر تصمیم‌های شورای عالی بیمه خدمات درمانی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha