رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه نبود تعرفه مناسب طی سال‌های اخیر سبب کاهش پزشک کودکان شده است، گفت: پیگیر افزایش تعرفه پزشکان نسخه‌نویس هستیم.

سلامت نیوز:رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه نبود تعرفه مناسب طی سال‌های اخیر سبب کاهش پزشک کودکان شده است، گفت: پیگیر افزایش تعرفه پزشکان نسخه‌نویس هستیم. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا زالی در یازدهمین همایش بیماری‌های عفونی کودکان در رابطه با تعرفه‌های پزشکان اظهار داشت: مصوبه خوبی را با همکاری وزارت بهداشت و رفاه در سال جاری داشتیم که همکاران گروه‌های تخصصی ما که مبنای درآمد آنها بر اساس ویزیت بود تعرفه ترجیحی را داشته باشند.
وی افزود: پزشکان متخصص کودکان، عفونی،‌ روانپزشکان و متخصصان داخلی از جمله گروه‌هایی هستند که تعرفه آنها را بالاتر از سایر گروه‌های تخصصی لحاظ کردیم. همچنین برای پزشکان عمومی که در خط اول ارائه خدمات هستند تعرفه مناسب‌تری پیش‌بینی شد.


رئیس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: متاسفانه علی‌رغم این که این روش‌شناسی برای نخستین بار در کشور ما در سبک و سیاق تعرفه‌گذاری به وقوع پیوست، ولی در هیأت وزیران این مصوبه ملغی و مجدد همه ویزیت‌ها یکسان در نظر گرفته شد و این مسئله اعتراض ما پزشکان را به همراه داشت.


زالی گفت: پزشکان کودکان به دلیل اینکه کودک قادر به صحبت کردن نیست و همراه وی نیز هنگام مراجعه به پزشک بیقرار است کارشان سخت‌تر بوده و همچنین تجویز دارو برای آنها پیچیده‌تر است و اگر ویزیت معقول و متعارف برای پزشکان کودک را طراحی نکنیم با مشکلات جدی مواجه می‌شویم.


وی با تاکید بر اینکه امسال مجددا پیگیر افزایش تعرفه‌های پزشکان هستیم، اظهار کرد: بهانه‌ای که در سال‌های اخیر توسط سازمان‌های بیمه‌گر و دستگا‌ه‌های دولتی برای عدم تحقق تعرفه انجام شد، بار مالی تعرفه‌ها در بودجه بود که برای سال آینده پیش‌بینی نشده بود، لذا فرآیند تعرفه‌گذاری بعد از تصویب بودجه انجام می‌گرفت.


رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: امسال آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم که قبل از تصویب بودجه در درون دولت و ارسال لایحه بودجه‌ای سنواتی دولت تعرفه‌ها را زودتر اعلام کنیم تا در بودجه سال آینده بار مالی آن در سازمان‌های بیمه‌گر و طرف قرارداد دیده شود.


زالی با اشاره به اینکه جلسه مقدماتی این موضوع تشکیل شده و پروتکل‌های تعرفه‌ها برای سال آینده لحاظ شده است، افزود: در وزارت بهداشت نیز با اصل این موضوع موافقت شده و بنده تاکید می‌کنم پزشکان برای رسیدن به عدالت باید تعرفه متفاوتی را در سال آینده داشته باشند.


رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: در سال‌های اخیر بسیاری از رشته‌های پایه و مادر طب به دلیل مشکلات مالی و معیشتی افراد با استعداد به آن تمایلی نداشته و ورود به دوره‌های دستیاری آن کاهش یافته است، به‌طور مثال در رشته کودکان این موضوع به وقوع پیوسته و موجب نگرانی شده است؛ ما در طول سال‌های اخیر جراح کودکان به دلیل مشکل تعرفه و مسائل مالی کمتر داشته‌ایم در حالی که نیاز در این حوزه وجود دارد.


زالی با بیان اینکه کاهش ورود به رشته کودکان و پزشکان این حوزه نگران کننده است، افزود: جهت افزایش رغبت ورود به رشته‌هایی مثل کودکان و داخلی باید رشد تعرفه‌ها را داشته باشیم در حالی که طی چند سال اخیر حداقل رشد تعرفه را در این زمینه شاهد بوده‌ایم.


وی بیان داشت: مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور نگران کننده است؛ در ایران برخی داروها بیش از حد طبیعی استفاده می‌شوند و مصرف بیش از حد کورتن و داروهای استروئیدی در کشور وجود دارد.


رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در مطالعات اخیر مشخص شده که در  40 درصد از روشی‌های درمانی یک تزریق انجام می‌شود که این مسئله ضرورت چندانی ندارد.


زالی ادامه داد: مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها جدی است، به‌ویژه اینکه در حال حاضر آخرین سلاح و ابزار از نظر ما آنتی‌بیوتیک‌های جدید بوده که اگر آنها را بیش از حد استفاده کنیم آخرین ابزار را از دست داده و مقاومت آنتی‌بیوتیک ایجاد می‌شود.


به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی بسیاری از عفونت‌های کودکان ویروسی است و آنتی‌بیوتیک نیاز ندارد در کودکان زیر یک سال نیز نیازی به تجویز آنتی‌بیوتیک نداریم.


زالی خاطر نشان کرد: بیش از 90 درصد عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی که در فصل پاییز به وقوع می‌پیوندد منشاء ویروسی داشته و نیازی به آنتی‌بیوتیک ندارد.


وی در پایان گفت: عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی یک بیماری خود به خود محدود شونده بوده و با عملکرد مناسب سیستم دفاعی بدن به پایان می‌رسد، لذا نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک در بیمار نیست.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha