عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفولانزای نوع A، گفت: در حال حاضر تنها با رعایت نکات بهداشتی می‌توانیم گام بزرگی در جهت جلوگیری از همه گیر شدن آنفلوآنزای خوکی برداریم.

دکتر محبوبه حاجی عبدالباقی، متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا ، افزود: متأسفانه دلیل اصلی افزایش لحظه به لحظه آمار و ارقام سرایت این بیماری، عدم رعایت بهداشت فردی از سوی افراد حامل این ویروس است.

وی گفت: طبق تصمیمات اتخاذ شده در کمیته کشوری آنفلوآنزا، مهمترین اقدام در جهت جلوگیری از فراگیری این بیماری در کشور، فرهنگ سازی در سطح جامعه عنوان شده است که امیدواریم با همکاری هرچه سریعتر ارگان‌های مربوطه، شاهد کاهش میزان ابتلای هموطنانمان به این بیماری باشیم.

دکتر حاج عبدالباقی در پاسخ به این سوال که میزان مرگ و میر در این بیماری چقدر است، گفت: میزان مرگ و میر در آنفلوآنزای خوکی 5/0 درصد است و شیوع آن در سنین 15 تا 25 سال بیشتر است.

وی افزود: گروه‌های پرخطر آنفلوآنزای خوکی افراد با ضعف سیستم ایمنی هستند که شامل کودکان زیر 5 سال، زنان باردار، بیماران ریوی مزمن (مانند آسم و برونشیت)، بیماران قلبی، افراد تحت شیمی درمانی، نارسایی در کبد و کلیه و در نهایت افراد بالای 65 سال هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه بیان کرد: داشتن تماس از فاصله 5/1 متری یا کمتر با افراد مشکوک به بیماری باعث سرایت پذیری آن می‌شود که این سرایت پذیری از یک روز قبل از بروز علائم و تا هفت روز بعد از آغاز علائم انجام می پذیرد.

وی افزود: ویروس آنفلوآنزای خوکی (H1N1) در دست انسان حدود 5 دقیقه تا 24 ساعت در سطح صاف حدود 8 ساعت و در سطح ناصاف حدود 48 ساعت می تواند زنده بماند.

این متصص عفونی خاطرنشان کرد: زمانی می توانیم یک فرد را بطور قطعی مبتلا به آنفلوآنزای خوکی اعلام کنیم که تست های آزمایشگاهی PCR (یا RT-PCR) و کشت ویروس در تخم مرغ جنین دار یا کشت سلول های انسانی فرد مثبت اعلام شود که درصورت مثبت بودن نتایج، درمان آنتی ویرال با زانامیویریا اوسلتا میویر برای فرد آغاز می شود.

وی در مورد علائم این بیماری گفت: علائم آن شبیه آنفلوآنزای فصلی است که شامل: تب، سرفه، گلودرد، سردرد، اسهال و استفراغ، آبریزش بینی و دردهای عضلانی است.

دکتر حاج عبدالباقی افزود: هر مورد از آنفلوآنزا را نباید معادل آنفلوآنزای خوکی تلقی کرد و همکاران باید به مجرد مواجهه با مورد مشکوک فوراً اقدامات لازم را در جهت انتقال فرد و نمونه گیری از وی را بعمل آورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط حاکی از آن است که سرایت انسان به انسان ادامه خواهد داشت که مطمئناً رعایت و اجرای اصول بهداشت تنفسی و رعایت آداب سرفه کردن می‌تواند نقش بسزایی در کنترل سرایت عفونت از افراد بیمار به سالم داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha