معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت: یکی از مشکلات در ارائه خدمات طب سنتی، نابسامانی در ارائه‌دهندگان خدمت است. بر اساس برآوردها بیش از پنج تا شش هزار پزشک داریم که در حال حاضر خدمات طب سنتی را ارائه می‌دهند اما هیچ کدام دارای مجوز ارائه این خدمات نیستند.

سلامت نیوز: معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت: یکی از مشکلات در ارائه خدمات طب سنتی، نابسامانی در ارائه‌دهندگان خدمت است. بر اساس برآوردها بیش از پنج تا شش هزار پزشک داریم که در حال حاضر خدمات طب سنتی را ارائه می‌دهند اما هیچ کدام دارای مجوز ارائه این خدمات نیستند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمود خدادوست در بازدید از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها درنشستی خبری، افزود: بر این اساس آیین‌نامه‌ای را در زمینه ارائه خدمات طب سنتی با کمک معاونت درمان و معاونت حقوقی آماده کرده‌ایم و ملاحظات آموزشی آن را انجام دادیم. زمانی که این آیین‌نامه نهایی و ابلاغ شود، پزشکانی خدمات طی سنتی را ارائه می‌کنند که دوره‌های آموزشی طب سنتی را گذرانده باشند و بر اساس مهارت‌هایی که دارند تا سطحی از خدمات طب سنتی را ارائه دهند. البته عالی‌ترین سطح خدمات طب سنتی در سلامت‌کده‌های طب سنتی و توسط متخصصین این طب قابل ارائه است.

خدادوست یکی دیگر از مشکلات این حوزه را بی‌سامانی مراکز ارائه آموزش‌های طب سنتی در کشور عنوان کرد و گفت: در سطح کشور مراکز متعددی داریم که بدون مجوز به آموزش خدمات طب سنتی می‌پردازند، اما طبیعتا چون این طب در حوزه سلامت است و به وزارت بهداشت مربوط می‌شود، نباید در دانشگاه‌های غیرپزشکی آموزش داده شود. در این راستا آیین‌نامه حقوقی تدوین و مشخص شد که با چه ضوابط و شرایطی می‌توان مراکز طب سنتی را ایجاد کرد و آموزش‌های غیرآکادمیک این طب را ارائه کرد.

وی تاکید کرد: تا اینجای کار هیچ مرکزآموزشی در وزارت بهداشت که مجاز به آموزش طب سنتی باشد، نداریم؛ مگر انجمن طب سنتی ایران که زیرنظر وزارت بهداشت است. وی افزود: همچنین در نظر داریم برای ترغیب متخصصین طب سنتی جهت ارائه خدمت در مناطق غیرکلانشهر برای آنها ضرایب و امتیازاتی را مشخص کنیم تا انگیزه‌ای باشد که این افراد در مناطق غیرکلان شهر نیز ارائه خدمت دهند. خدادوست گفت: از دیگر کارهایی که انجام می‌دهیم استفاده از تجارب بین‌المللی در زمینه طب سنتی است که در سیاست‌های مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است.

در این راستا ارتباطی با دانشگاه‌های پکن، چین، موسسه طب سنتی اتریش، مجارستان و کره برقرارکردیم و در قالب تفاهم‌نامه‌هایی امکان تبادل تجربیات کشور در حوزه طب سنتی و مکمل فراهم شود. در حوزه تولید داروهای سنتی بر اساس آموزه‌های طب ایرانی یک شرکت دانش بنیان با سرمایه‌گذاری مالی در پارک علم و فناوری کره امکان خوبی را برای ما فراهم کردند و در حال حاضر یک فضای آزمایشگاهی 870 مترمربعی در اختیار ما قرار دادند تا از ظرفیت آزمایشگاهی آنها برای تحقیق روی داروهای سنتی ایرانی استفاده کنیم.

وی افزود: اگر بتوانیم در منطقه آزاد کره، داروی گیاهی یا یک غذا و دارو تولید کنیم و تاییدیه سازمان غذا و داروی کره را بگیریم، به دلیل تفاهم نامه کره با 34 کشور آسیایی و اروپایی امکان صادرات به آن کشورها هم فراهم می‌شود. همچنین بازار سهل‌الوصولی برای فراورده‌های طبیعی و سنتی ایران ایجاد می‌شود. خدادوست یکی از برنامه‌های دیگر این معاونت را تبدیل رشته طب سنتی به دستیاری دانست و ابراز امیدواری کرد که در سال 95 شاهد این اتفاق باشیم. وی از تعرفه گذاری دو خدمت ویزیت و مشاوره طب سنتی خبر داد و گفت: علاقه‌مندیم که سه خدمت بادکش، ماساژ و حجامت نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد. البته درباره داروهای طب سنتی پیچیدگی بیشتری وجود دارد.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت درباره ساماندهی عطاری‌ها ادامه داد: عطاری‌ها زیر نظر صنف عطاری و وزارت صنعت و معدن هستند و به نوعی به حوزه سلامت هم ورود پیدا می‌کنند. بنابراین سیستم‌های نظارتی وزارت بهداشت نیز روی آنها نظارت دارند. عطاری‌ها نباید داروی گیاهی بفروشند، حق تجویز و مشاوره ندارند و از باب محل عرضه و نگهداری گیاهان دارویی تحت نظارتند.

وی افزود: بسیاری از عطاری‌های کشور از صنف عطاری‌ها مجوز ندارند و طبق برآوردها 15 هزار عطاری داریم که یک سوم آنها مجوز ندارند و تخلفات نیز از سوی همان عطاری‌ها انجام می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha