رییس انجمن علمی داروسازی ایران از لغو حق فنی داروخانه‌ها از سوی دیوان عدالت اداری خبر داد و در عین حال خواستار احساس مسوولیت داروسازان نسبت به جایگاه علمی حرفه داروسازی شد و گفت: در صورتی كه داروسازان از حیثیت حرفه‌ای و جایگاه علمی خود دفاع نكنند، باید در آینده هم منتظر مشكلات دیگر این چنینی باشیم.

دكتر خویی، در هشتمین همایش انجمن علمی داروسازی ایران همچنین گفت: امروز جایگاه و حیثیت حرفه‌ای داروسازی ایران در موقعیت خاصی قرار دارد و لازم است كه جایگاهی متناسب با جایگاهی در دنیا برای داروسازان قائل هستند، در نظر گرفته شود و این امر میسر نمی‌شود مگر با مشاركت و احساس مسوولیت جمعی داروسازان.

وی با بیان این كه دیوان عدالت اداری حكم لغو حق فنی داروخانه‌ها (فرانشیز داروخانه) را صادر كرده است، ادامه داد: این موضوع به زودی به عنوان یك دستورالعمل اجرا می‌شود. این امر چندمین تهدیدی است كه داروسازان و داروخانه‌ها با آن مواجه شده‌اند. در سال گذشته نیز بحث حق مالكیت داروخانه‌ها به غیر داروسازان مطرح شد و هنوز بی‌نتیجه مانده است.

دكتر خویی گفت: نباید انتظار داشت كه جمعی به عنوان انجمن داروسازان به تنهایی با چالش‌های پیش روی حرفه داروسازی دست و پنجه نرم كنند؛ هر چند كه تلاش‌های بسیاری از سوی اعضای انجمن صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها و مشكلات مربوط به آن، افزود: مشكل بیمه‌های درمانی مشكلی است كه استخوان‌بندی داروخانه‌ها را خرد می‌كند. مشكلات مربوط به بیمه‌ها ابتدا گردش مالی داروخانه‌ها و پس از شركت‌های توزیع، تولید كنندگان و واردكنندگان دارو را درگیر می‌كند. به این ترتیب اگر بدنه داروسازی برای دفاع از حرفه خود وارد میدان نشود، باید منتظر مشكلات بعدی شد.

دكتر خویی افزود: داروسازان باید از حیثیت حرفه‌ای و جایگاه علمی خود دفاع كنند تا بتوان این شرایط آسیب پذیر و تهدیدپذیر كه هر از چند گاهی با مصوبه‌ای و آیین نامه‌ای آرامش حرفه داروسازی را بر هم می‌زند، كنترل كرد. این در حالی است كه در بسیاری از كشورهای دنیا، حرفه داروسازی بسیار روان به كار خود ادامه می‌دهند.

وی با ابراز نارضایتی از آنچه كه «احساس تهدید در عرصه اقتصاد متوجه داروخانه‌ها و داروسازی كشور است» عنوان كرد، به غیر واقعی بودن قیمت دارو در كشور اشاره كرد و ادامه داد: اگر قرار باشد داروها به قیمت واقعی در كشور فروخته شوند باید به ازای داروهایی كه به قیمت واقعی عرضه نشده‌اند، حداقل 30 میلیون تومان به هر داروخانه پرداخت شود.

رییس انجمن علمی داروسازان در پایان به نظارت حرفه‌ای و متناسب با شان داروسازان تاكید كرد و گفت: نظارت متناسب با شان حرفه‌ داروسازی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه دكتر آذرنوش، رییس انجمن داروسازان، نیز با بیان این كه اقتصاد و مدیریت دارو تمام شئونات دارو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: در كشور ما به دلیل شرایط خاص اقتصاد دارو، گلوگاه‌هایی وجود دارند كه برای حل مشكلات اقتصادی دارو، این گلوگاه‌ها باید باز باشند.

وی با بیان این كه در صنعت داروسازی باید در چارچوب‌هایی حركت كرد كه اجرای راهبردهای مربوط به اقتصاد دارو را جوابگو باشد، گفت: در ایران بیش از 90 درصد افراد تحت پوشش بیمه هستند و این امر به آن معناست كه افراد خدمات درمانی و دارویی خود را به شكلی از دولت دریافت می‌كنند و ما نیز به شكلی با محدودیت‌های اعتبارات دولتی مواجهیم.

دكتر آذرنوش با بیان این كه بیش از 40 درصد دارو در سطح بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و مراكز مختلف درمانی ارایه می‌شود و 60 درصد آن در سطح داروخانه‌ها توزیع می‌شود، به قیمت‌گذاری دارو دركشور اشاره كرد و گفت: در قسمت تولید باید قیمت داروها چنان تعیین شود كه بیمه بتواند پاسخگوی آن باشد. از طرف دیگر باید سود متعادلی را برای آن در نظر گرفت. اگر به شكلی نتوان مشكلات بیمه‌ای را حل كرد، مشكلات در سایر سطوح داروسازی باقی مانده و شدت می‌یابد. همچنین در یك نظام جامع علمی باید بتوان جوابگوی سوالات و نیازهای همه داروسازان بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha