پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 167306

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگرچه پدیده‌های زمین‌خواری، دریاخواری و كوه‌خواری همیشه وجود داشته است، اما در هیچ دوره ای به گستردگی و فراوانی سال‌های اخیر نبوده است.

دریاخواری قانونی در دولت قبل

سلامت نیوز: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگرچه پدیده‌های زمین‌خواری، دریاخواری و كوه‌خواری همیشه وجود داشته است، اما در هیچ دوره ای به گستردگی و فراوانی سال‌های اخیر نبوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،پیروز حناچی با اعلام دریاخواری قانونی در رامسر گفت: در دهه قبل كه نهادهای مدنی و رسانه‌ها نقشی كمرنگ در آگاهی‌رسانی به جامعه داشتند تخریب‌ها و انواع تخلفات با شدت بیشتری ادامه یافت. او با اشاره به تخلفات زمین‌خواری، دریاخواری، كوه‌خواری و نحوه برخورد با این تخلفات گفت: اگرچه پدیده‌های زمین‌خواری، دریاخواری و كوه‌خواری همیشه وجود داشته است، اما در هیچ دوره ای به گستردگی و فراوانی سال‌های اخیر نبوده است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نمونه‌هایی همچون درگهان قشم افزود: بررسی تغییر و تحولات در عكس‌های هوایی سال‌های اخیر نشان‌دهنده پیشروی در دریا بر خلاف طرح جامع است و در این تخلفات بخشی از جنگل‌های حرا كه فقط در آب‌های خلیج‌فارس رشد می‌كنند از بین رفته است. همچنین لنگرگاه درگهان قشم در طی چند ساله اخیر تغییر موقعیت داده و بخشی از آب‌های نوار ساحلی جزیره خشك شده است.

قطعا در دوره جدید انتظار حساسیت بیشتر و جلوگیری از اقدامات خلاف توسط مسئولان محلی مناطق آزاد داریم. این رویكرد باید تغییر كند.  خشك كردن دریا برای ساخت و سازدبیر شورای عالی معماری و شهرسازی درباره دیگر تخلفات به دریاخواری در كیش و همچنین بندرعباس اشاره كرد و گفت: در بندرعباس در بازار ماهی فروشان و همچنین در محدوده جنوب شرقی شهر بندرعباس پدیده دریاخواری و خشك كردن آب‌های دریا برای ساخت و ساز انجام شده است كه در این زمینه اقدامات لازم برای جلوگیری از ادامه روند ساخت و سازها در حال انجام است.

بر اساس طرح جامع نمی‌بایست هیچگونه ساخت‌و‌سازی در اطراف بلوار ساحلی بندرعباس انجام شود اما متاسفانه این اتفاق افتاده است. او با اشاره به ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه در رامسر كه مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در دوره قبل را نیز دارد گفت: در رامسر نیز پیشروی‌های غیرمجاز به دریا صورت گرفته است كه متاسفانه مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی را در دوره قبل اخذ كرده است اما در حال حاضر ادامه روند ساخت و ساز در آن منطقه مورد تایید شورای عالی معماری و شهرسازی نیست.

حناچی درباره دلایل ساخت و سازهای غیرمجاز در كیش به به‌روز نبودن نقشه‌های هوایی این منطقه در گوگل اشاره كرد و افزود: سواحل كیش دستكاری و استحصال شده و بخش عمده‌ای از زمین‌ها برای ساخت و سازهای غیرمجاز به كار گرفته شده‌اند. دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با اشاره به افزایش قیمت زمین در مناطقی كه دریاخواری و زمین‌خواری در آنها رخ داده است گفت: هرجایی كه زمین ارزش پیدا می‌كند عده‌ای به دنبال استحصال زمین هستند. بدین‌معنا كه مثلا تلاش می‌كنند منبع طبیعی یا زمین‌های دولتی را به مالكیت خود در آورند یا در كوه‌خواری جداره كوه را تراش می‌دهند و بدین‌ترتیب بخش‌هایی از آن را به زمین مسطحی تبدیل می‌كنند.

زمین‌هایی كه با این شیوه ایجاد می‌شوند در صورت بروز زلزله در اثر رانش خاك مدفون می‌شوند و از بین می‌روند. حناچی ادامه داد: پدیده‌هایی همچون كوه‌خواری، دریاخواری و زمین‌خواری از جمله اتفاقاتی است كه نوعی دست بردن در طبیعت به شمار می‌رود كه نباید خود را مجاز به اینگونه اقدامات بدانیم. به هر حال، وقوع چنین حوادثی ریشه در افزایش قیمت زمین دارد و افرادی با دور زدن قانون برای تخلفات خود مجوز دریافت می‌كنند. به گزارش خبرآنلاین، معاون وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: طرح‌های جامع به هیچ عنوان اجازه دور زدن‌های قانونی و پایمال كردن حقوق ملی و شهروندی از این دست را نمی‌دهد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha