سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1675

همایش یک روزه بررسی عوارض مصرف قرصهای اکستازی، با همت کانون هلال احمر دانشکده ادبیات و با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان در كرمانشاه با هدف آشنا کردن دانشجویان با عوارض مصرف این قرصها و ترویج فرهنگ پیشگیری از مصرف قرصهای اکستازی به اجرا در آمد.

مسمومیت با اکس پادزهری ندارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر رضا تحویلیان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، با بیان این که این داروی محرک و توان افزا( قرصهای معروف به اکستازی) یکی از مشهورترین مواد اعتیاد آوری است که در بین جوانان رایج شده، اولین سال تولید اکستازی را 1914 عنوان کرد و افزود: این قرصها برای اولین بار در کشور آلمان بعنوان پایین آورنده اشتها مورد استفاده قرار گرفت و در دیگر کشورها همچون آمریکا نیز مورد استفاده های دارویی فراوانی قرار گرفت.

وی با بررسی عوارض قرصهای اکستازی بر روی مغز و کبد و حتی دیگر نقاط بدن، بر فاجعه آمیز بودن مصرف این داروی روان گردان تاکید کرد.

تحویلیان با نمایش اشکال مختلف قرصها، خاطر نشان ساخت: برروی این قرصها اغلب اشکال و حروفی همچون شکل فیل، ضربدر و غیره دیده می شود که به همراه رنگ و ترکیبات رنگی، شدت و مدت زمان تاثیر و نوع ماده موثر آن را برای مصرف کننده مشخص می کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر این که بیشتر این قرصها در شرایط غیربهداشتی و غیراستاندارد تهیه می شوند، اظهار داشت: تاثیر این قرصها زیاد باقی نمی ماند و پس از مدتی شور و هیجان کاذب ناشی از این قرصها از بین می رود.

وی گفت: وقتی که اثر قرصها در بدن کاهش پیدا می کند، بی قراری اضطراب، خستگی و کوفتگی عضلات، بی انگیزگی، بی تفاوتی، احساس بیهودگی و افسردگی دامنگیر فرد می شود و حتی ممکن است فرد را به جنون و خودکشی نیز بکشاند.

درادامه دکتر سجادی‌فر روانپزشک در خصوص عوارض روانی ناشی از مصرف قرصهای اکستازی گفت: پس از خوردن این قرصها، انسان علاوه بر بی پروایی در رفتار و گفتار، احساس قدرت، نیروی فوق‌العاده و رفتارهای هیجانی زیادی خواهد داشت.

وی با اشاره به نام‌های مختلف قرصهای اکستازی در جوامع ( همچون اکستیسی، قرص شادی آور یا شادی بخش، روان گردان و ...) ترک اعتیاد به این ماده روانی را بسیار دشوار دانست و اظهار داشت: برای مسمومیت با اکس در جهان هیچ پادزهری وجود ندارد و خطر مرگ بر اثر مصرف این قرصها بسیار بالا است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha