شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 167508

بینی همراه با چشم و دهان از اعضایی است که در صورت انسان قرار گرفته است و در موارد زیادی می توان از طریق اندازه و شکل بینی، نژاد فرد را تشخیص داد.در این مطلب با اطلاعاتی خواندنی راجع به حس بویایی آشنا می شوید:

سلامت نیوز:بینی همراه با چشم و دهان از اعضایی است که در صورت انسان قرار گرفته است و در موارد زیادی می توان از طریق اندازه و شکل بینی، نژاد فرد را تشخیص داد.در این مطلب با اطلاعاتی خواندنی راجع به حس بویایی آشنا می شوید:


ارتباط بینی و ریه
هم بینی و هم دهان گذرگاه ورود و خروج هوا از ریه محسوب می شود. به نقل از سایت «MSN»، در حالت طبیعی نفس کشیدن، بینی گذرگاه اولیه به حساب می آید. حتی هنگام انجام دادن ورزش که نفس کشیدن با دهان انجام می شود، عبور هوا از طریق بینی هم ادامه پیدا می کند. در نوزادان نفس کشیدن از راه بینی نقش مهمی دارد در واقع این یک ویژگی منحصر به فرد است که به آن ها اجازه می دهد همزمان با نفس کشیدن، شیر بخورند بدون این که خفه شوند. در حالی که بزرگسالان باید هنگام قورت دادن، نفس خود را حبس کنند. با بسته شدن بینی، ریه ها بسته می شود و با باز شدن بینی، ریه ها باز می شود.


ترموستات بینی
همان گونه که هوای کثیف برای گلو و ریه های ما مناسب نیست هوای خیلی سرد یا خیلی گرم نیز با توجه به ساختار گلو و ریه ها مناسب نیست.بنابراین هوای سردی که طی تنفس وارد بدن می شود، ابتدا گرم شده و سپس به سمت ریه ها هدایت می شود.


فیلتر هوای ورودی
بینی هوایی را که فرو می بریم، تصفیه می کند. با رد شدن هوا از طریق بینی، توربینات (Turbinates)، که ساختاری پیچیده است داخل بینی را مرطوب می کند. به همین علت است که با نفس کشیدن طولانی مدت از دهان، گلو خشک می شود زیرا هوای ورودی مرطوب نمی شود.


مژک های داخل بینی
هوایی که استنشاق می کنیم حاوی اکسیژن، نیتروژن، گرد و خاک، آلودگی به مواد آلاینده، دود، باکتری، ویروس و... است. اما بینی کمک می کند که این هوا تصفیه شود. روی سطح بافت های بینی به ویژه تور بینات موهای کوچکی که سیلیا نام دارد دیده می شود. با گیر افتادن آلودگی ها، این مواد، کم کم به سمت گلو حرکت می کند.


سیستم صوتی
بینی در صحبت کردن نیز نقش مهمی دارد. صدا در حنجره تولید می شود که در واقع شبیه به وزوز است. پردازش صدا از طریق حنجره، در بینی و گلو رخ می دهد.وقتی دچار حساسیت می شویم، هوا امکان عبور از بینی را ندارد.سینوس ها ساختارهای مملو از هواست که احساس سبکی در سر ایجاد می کند و احتمالاً نقش مهمی در صاف نشستن ما ایفا می کند. علاوه بر آن مانند جذب کننده عمل می کند و از مغز و دندان محافظت می کند. سینوس ها به بدن در کنترل میزان اکسید نیتریک کمک می کند. اکسید نیتریک نقش مهمی در نفس کشیدن و عملکرد سیستم ایمنی بدن ایفا می کند.


ارتباط طعم و بو
در قسمت بالای بینی سلول های عصبی زیادی وجود دارد که بو را ردیابی می کند. برای این که بتوانیم بو کنیم هوا باید به قسمت بالای بینی کشیده شود تا بتواند با این اعصاب تماس پیدا کند.زمانی که سرما خورده ایم یا حساسیت داریم، هوا به سختی به این گیرنده ها راه پیدا  می کند و در نتیجه حس بویایی کاهش می یابد. بو نقش کلیدی در تشخیص طعم مواد غذایی دارد. ما ۴ طعم، ترش، تلخ، شیرین و شور را حس می کنیم که همه آن ها به بویایی ارتباط دارد. با کاهش پیدا کردن حس بویایی، قادر به تشخیص غذا نخواهیم بود.البته حس بویایی تنها برای لذت بردن از طعم غذا یا استشمام عطرهای خوشبو نیست بلکه ما به این حس برای ردیابی کردن دود، غذاهای فاسد و برخی گازهای سمی و حتی تشخیص دادن فرد از بوی عطر یا لوسیونی که استفاده می کند، نیاز داریم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha