ابتکار خبر داد: «براساس این مصوبه هیأت‌وزیران ایران کاهش چهاردرصدی تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ٢٠٣٠ را تصویب کرد و علاوه‌براین نیز، مصوب شد در صورت برداشتن و لغو همه تحریم‌ها علیه کشورمان، به صورت داوطلبانه ایران برای کاهش هشت درصد دیگر از تولید گازهای گلخانه‌ای اقدام خواهد کرد. اما این به شرطی است که جامعه جهانی کمک‌های بین‌المللی و فنی مورد نیاز، مشابه کمک‌هایی که برای دیگر کشورها هم ارائه می‌شود را به ایران بدهند، در این صورت ما تا ١٢ درصد کاهش گازهای گلخانه‌ای را تعهد می‌دهیم».

سلامت نیوز: ابتکار خبر داد: «براساس این مصوبه هیأت‌وزیران ایران کاهش چهاردرصدی تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ٢٠٣٠ را تصویب کرد و علاوه‌براین نیز، مصوب شد در صورت برداشتن و لغو همه تحریم‌ها علیه کشورمان، به صورت داوطلبانه ایران برای کاهش هشت درصد دیگر از تولید گازهای گلخانه‌ای اقدام خواهد کرد. اما این به شرطی است که جامعه جهانی کمک‌های بین‌المللی و فنی مورد نیاز، مشابه کمک‌هایی که برای دیگر کشورها هم ارائه می‌شود را به ایران بدهند، در این صورت ما تا ١٢ درصد کاهش گازهای گلخانه‌ای را تعهد می‌دهیم».

به گزارش سلامت نیوز، برنامه مشارکت در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در هیأت‌وزیران تصویب شد. این خبر را روز پنجشنبه معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کرد و خبر داد: «براساس این مصوبه هیأت‌وزیران ایران کاهش چهاردرصدی تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ٢٠٣٠ را تصویب کرد و علاوه‌براین نیز، مصوب شد در صورت برداشتن و لغو همه تحریم‌ها علیه کشورمان، به صورت داوطلبانه ایران برای کاهش هشت درصد دیگر از تولید گازهای گلخانه‌ای اقدام خواهد کرد. اما این به شرطی است که جامعه جهانی کمک‌های بین‌المللی و فنی مورد نیاز، مشابه کمک‌هایی که برای دیگر کشورها هم ارائه می‌شود را به ایران بدهند، در این صورت ما تا ١٢ درصد کاهش گازهای گلخانه‌ای را تعهد می‌دهیم».


ابتکار همچنین افزود: «رسیدن به این نتیجه و تصویب آن، حاصل حداقل یک‌سال کار بین‌بخشی و بین‌دستگاهی بوده است و تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های کشور براساس اقداماتی که می‌توانند انجام بدهند، آمادگی خودشان را در این زمینه اعلام کردند. این مصوبه نیز در چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری برای اصلاح الگوی مصرف، بهینه‌سازی مصرف انرژی و برنامه اقتصاد کم‌کربنی که دولت یک ماه پیش مصوب کرد تصویب و همه اینها در این مصوبه لحاظ شده است». آن‌گونه که رئیس سازمان محیط‌زیست خبر داد، روز یکشنبه - فردا - قبل از سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، به فرانسه، جزئیات برنامه مشارکت ملی ایران در این زمینه اعلام خواهد شد.


براین‌اساس، هیأت‌وزیران دولت ایران تصویب کرده‌اند در صورت لغو تحریم‌ها تا ١٢ درصد از سهم خود در تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش خواهند داد. براساس آمارهای رسمی، ایران با تولید سالانه ٨٥٠میلیون‌تن گازهای گلخانه‌ای یکی از ١٠ کشور اصلی دنیا در تولید این گازهاست. براین‌اساس ایران تلاش خواهد کرد تا ١٥سال دیگر یعنی سال ٢٠٣٠ در حدود ١٩٠‌ میلیون‌تن از حجم گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد.


طبق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در برنامه مشارکت ملی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، مشارکت در کاهش انتشار غیرمشروط و مشروط و موارد مربوط به سازگاری، همگی منوط به رفع محدودیت‌های اقتصادی، تکنولوژیکی و مالی جاری و به‌ویژه تحریم‌های ناعادلانه‌ای که از چند دهه قبل علیه کشور شکل گرفته، است. همچنین در این برنامه، جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر داوطلبانه‌بودن اقداماتش، برنامه مشارکت ملی خویش در بخش‌های کلان کاهش انتشار، آسیب‌پذیری و سازگاری را تدوین و به تصویب هیأت‌وزیران رساند.


از ٩ تا ٢١ آذرماه پاریس، پایتخت فرانسه، میزبان بیست‌ویکمین کنفرانس بزرگ تغییرات اقلیمی با حضور رهبران و تصمیم‌گیران اصلی بیشتر از صد کشور دنیا خواهد بود تا در رابطه با مهم‌ترین موضوعات زیست‌محیطی زمین تصمیم‌گیری کنند. براساس پیش‌بینی‌ها، یکی از اصلی‌ترین موارد مطرح‌شده در این کنفرانس میزان مشارکت کشورهای اصلی تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای دنیا در زمینه تعهدات خود برای کاهش تولید این گازها هستند. ایران نیز قرار است ازجمله حاضران در این کنفرانس باشد و باید در همین نشست در رابطه با وضعیت خود در زمینه تولید گازهای گلخانه‌ای و تصمیمات و برنامه‌هایی که برای کاهش این گازها در نظر دارد، اعلام موضع کند.


این کنفرانس به COP٢١ مشهور است و مدت‌هاست بحث‌ها و تبادل‌نظرها میان سران دولت‌ها درباره شرکت در این کنفرانس و تعهداتی که در آن خواهند داد آغاز شده است. در همین رابطه آن‌طور که رادیو فرانسه گزارش داده است، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، دوروز پیش در واکنش به اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در رابطه با همین کنفرانس که در مورد ماهیت الزامی یا اجباری توافقات کنفرانس پاریس ابراز تردید کرده بود، واکنش نشان داد و گفت که اجرای توافقات کنفرانس پاریس درباره تغییرات اقلیمی موسوم به «کُپ ۲۱» الزامی خواهد بود. پیش‌تر وزیر امور خارجه فرانسه، لوران فابیوس، نسبت به سخنان همتای آمریکایی‌اش، جان کری، ابراز تأسف کرده بود.


در واکنشی جداگانه به این اظهارنظر جان کری، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در همین رابطه گفت: «رویکرد اعلام‌شده از سوی وزیر امور خارجه آمریکا در قبال کنفرانس پاریس می‌تواند این معنا را داشته باشد که کنترل تعهدات کشورها در قبال نتایج کنفرانس پاریس ناممکن خواهد بود». رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که او مشکلات دولت آمریکا با کنگره این کشور را می‌فهمد. اما، نتایج کنفرانس پاریس باید الزامی باشند به این معنا که کشورهای موافق با نتایج این کنفرانس باید آنها را رعایت کرده و محترم بشمارند».


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشال‌تایمز» گفته است که نتیجه کنفرانس پاریس به‌منزله یک معاهده نخواهد بود... و همانند کنفرانس کیوتو اهداف حقوقی و الزامی نظیر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای نخواهد داشت».


تولید گازهای گلخانه‌ای عامل اصلی گرم‌شدن کره‌زمین و نتایج فاجعه‌بار آن از جمله بالاآمدن سطح دریاها به‌شمار می‌رود و برهمین‌اساس مسئولان بلندپایه کشورهای جهان تلاش می‌کنند همدیگر را در زمینه تولید و کاهش این گازها برای کاستن از تبعات خطرآفرین آن برای زندگی بشر و دیگر جانداران روی کره زمین متقاعد کنند. کنفرانس تغییرات اقلیمی پاریس نیز تلاشی برای رسیدن به نتیجه‌ای ملموس و قابل‌اعتنا در همین زمینه است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha