رییس بیمارستان دکتر شریعتی، دارا بودن سابقه، تجربه، اطلاعات و ارتباطات قوی را از شاخصه‌های یک وزیر بهداشت کارآمد معرفی کرد و گفت: حل مساله بهداشت و درمان نیازمند یک اراده سیاسی در كل كشور است.

دکتر رضا ملک زاده از وزرای سابق بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یک اراده سیاسی باید در حل مسائل بهداشت و درمان وجود داشته باشد، تصریح کرد: این تجربه تنها محدود به ایران نیست. در انگلستان که یکی از کشورهای پیشرفته است؛ زمانی که تصمیم گرفته شد مشکل بهداشت و درمان حل شود دولت سرمایه گذاری کرد و با استفاده از مالیاتی که از مردم گرفت سیستم بهداشت و درمان خود را سامان داد و یا در کشوری چون کانادا که سیستم موفق‌تری را هدایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هرکسی می تواند وزیر باشد ولی ابزار اصلی که وجود نداشته باشد، کار انجام نمی‌شود. اینکه یک فرد به عنوان وزیر بهداشت معرفی شود و بعد کمبودها و مشکلات به پای وی نوشته شود و مورد سرزنش قرار گیرد، چاره کار نیست.

برای بهبود وضعیت بهداشت باید یک اراده سیاسی در دولت و مجلس وجود داشته باشد

دکتر ملک زاده با بیان اینکه مسئولیت وزارت بهداشت بسیار سنگین است به طوری که در چند سال اخیر با جدا شدن وزارت رفاه از آن کارش مشکل تر شده است، گفت: در وزارت بهداشت قبل از وزیر باید یک اراده سیاسی در سطح دولت و در مجلس وجود داشته باشد تا وضعیت بهداشت و درمان بهبود یابد.

وی به هزینه‌بر بودن بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: مساله اصلی این است که ما واقعاً می‌خواهیم برای سلامتی چقدر هزینه کنیم. امکان ندارد از یک طرف برای سلامتی هزینه‌ای نکرد و از طرفی خواهان فراهم آوردن سلامتی و امکانات بهداشتی درمانی درجه یک بود.

جلب اعتماد جامعه پزشکی باید گام اول یک وزیر باشد

رییس بیمارستان دکتر شریعتی جلب اعتماد جامعه پزشکی را یک گام اساسی در عملکرد وزیر دانست و گفت: درصورت فراهم شدن بستر لازم جهت فعالیت یک وزیر، در وهله اول وزیر باید بتواند اعتماد جامعه پزشکی را که یک رکن اصلی در مساله بهداشت و درمان است؛ جلب کند.

وی افزود: اطبا و دانشگاهیان باید بتوانند به وزیر خود اعتماد کرده و آمادگی کار و مشاوره با وی را داشته باشند.

وزیر باید فردی دارای سابقه، تجربه و اطلاعات و ارتباطات قوی باشد

دکتر ملک زاده با بیان اینکه یکی از بزرگترین گروه نخبگان و افراد مرجع در جامعه ما گروه پزشکی است که از نظر تعداد، سابقه، تشکل و سبقه سیاسی از سایر وزارتخانه ها متمایز است، گفت: در وزارت بهداشت با خیل عظیمی از نخبگان کشور مواجه هستیم که این ضرورت ایجاد یک بستر مطمئن و مورد اعتماد را در این وزارتخانه محسوس می‌کند.

وی تصریح کرد: وزیر بهداشت باید فردی دارای سابقه، تجربه، اطلاعات و هنر برقراری ارتباط با مجموعه پزشکی کشور باشد. فردی که بتواند مسائل و مشکلات را پیگیری کند و نیز ارتباط قوی و سازنده و تعاملی با مجلس، دولت و سایر ارگانها فراهم کند.

رییس مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد با بیان اینکه در رشته پزشکی 150 انجمن علمی در کشور وجود دارد که از کل انجمن‌های علمی رشته‌های دیگر در کشور بیشتر است، افزود: این وزارتخانه دارای تشکلی چون نظام پزشکی است که جزو قدیمی‌ترین نهادهای مدنی کشور محسوب می‌شود. وزارت بهداشت وزارتخانه‌ای است که نیازمند همکاری تمام وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی است.

تصمیم‌گیریها باید مبتنی بر فکر، اندیشه، خرد جمعی و مشاوره باشد

وی اظهار داشت: توقعی که از وزیر بهداشت آینده می‌رود این است که تصمیماتش مبتنی بر خرد و فکر و اندیشه باشد، از خرد جمعی استفاده کند. از تجربیاتی که در کشور در بخش سلامت کسب شده بهره گیرد. از مجموعه عظیمی از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان استفاده و در چارچوب برنامه کار کند.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی تاکید کرد: هیچ کس حق ندارد 4 سال وزیر باشد و طبق سلایق شخصی خود برنامه‌های حوزه سلامت کشور را اجرایی کند. وزیر باید در چارچوب قاعده و قانون و برنامه حرکت کرده و به جامعه پزشکی اعتماد کند. نمی توان به مجموعه عظیمی از نخبگان کشور اعتماد نکرد ولی از آنها انتظار اعتماد داشت.

وی با بیان اینکه وزیر باید بتواند با دولت، رئیس جمهور و مجلس ارتباط موثری برقرار کند، گفت: باید یک گروه کاری تشکیل دهد تا بخش عمده‌ای از زمان خود را روی دیدگاه‌های کلان کشور در رابطه با سلامت کار کند. این گروه کار می‌تواند شامل نهادهای مدنی پزشکی از جمله انجمن‌های علمی و یا نظام پزشکی باشد و ارتباط موثر و سازنده ای با دولت و مجلس و سایر سازمان های مرتبط برقرار کند.

یک وزیر زن همانقدر می تواند موفق باشد که یک وزیر مرد

دکتر ملک زاده با بیان اینکه زنان توانایی‌های خود را در اعمال مدیریت موفق اثبات کرده‌اند؛ اظهار داشت: در سالهای مسئولیت خود چه در دوره وزارت بهداشت، چه در دانشگاه و چه در مسئولیت کنونی همواره زنان را افراد مسئولی دیده‌ام به طوریکه اگر در جهت کاری درست انتخاب شوند بسیار بهتر از مردان عمل می‌کنند.

وی افزود: جنسیت در عملکرد شایسته و مناسب در مقام وزیر بهداشت مهم نیست و عامل قابل ارزیابی جهت موفقیت در این حوزه کارایی و کارآمدی شخص است. یک وزیر زن همانقدر می تواند موفق باشد که یک وزیر مرد.

دکتر ملک زاده در پایان تصریح کرد: ما به اهمیت موضوع سلامتی در کشور آنطور که باید توجه نکردیم و این درحالیست که در کشورهای دنیا در انتخابات ریاست جمهوری نامزدها یکی از سیاست‌های اصلی خود را مبتنی بر سلامت اعلان می‌کنند اما در انتخابات ریاست جمهوری ایران خلاء این بحث کاملاً محسوس است و باید این خلاء حتماً برای دوره های بعدی پر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha