رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه آب در ایران بی‌ارزش است، گفت:رتبه ایران در مدیریت منابع آبی از بین ۱۳۳کشور، ۱۳۲است و این نشان می‌دهد مسئولان تا چه اندازه به حفظ و صیانت از آب بی‌توجه‌ بوده‌اند.

سلامت نیوز: رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه آب در ایران بی‌ارزش است، گفت:رتبه ایران در مدیریت منابع آبی از بین ۱۳۳کشور، ۱۳۲است و این نشان می‌دهد مسئولان تا چه اندازه به حفظ و صیانت از آب بی‌توجه‌ بوده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، محمد تقی توكلی، رئیس كمیته آب كمیسیون كشاورزی مجلس در میزگردی كه با عنوان «بحران آب» در خبرگزاری فارس با حضور عباس پاپی‌زاده عضو كمیسیون كشاورزی مجلس و علیرضا نوذری‌پور معاون مهندسی و توسعه آبفای استان تهران برگزار شد، گفت: ایران كشوری خشك و نیمه‌خشك است و به‌طور متوسط میزان بارندگی سالانه در كشور حدود 250میلی‌متراست كه این میزان معادل یك سوم بارندگی در جهان است. ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای‌عالی آب تصریح كرد: 90درصد بارندگی‌ها در فصل‌های سرد سال، 52درصد از بارندگی‌ها در 25درصد از مناطق كشور و 70درصد هم در فصل‌های غیرمصرف اتفاق می‌افتد. به گفته وی، با تغییرات آب و هوا و اقلیم، میزان بارندگی‌ها در سال‌های اخیر حدود 20تا 25درصد كاهش یافته، به‌طوری كه میزان بارش‌ها در كشور به كمتر از 250میلی‌متر رسیده است.

توكلی با اشاره به این موضوع كه در كشور تقاضا برای آب افزایش یافته است، تصریح كرد: با وجود اینكه منابع آبی مطمئنی نداریم، تقاضا برای آب افزایش یافته است.این درحالی است كه منابع آب تجدید‌شونده كشور از 130میلیارد مترمكعب به 100میلیارد مترمكعب كاهش یافته و آمار رسمی این میزان را 120میلیارد مترمكعب اعلام كرده، همچنین در سال‌ها و دهه‌های گذشته میزان بارندگی‌ها بسیار كم‌شده در حدی كه میزان رواناب‌های كشور به كمتر از 54درصد رسیده است.

آنطور كه این نماینده مجلس می‌گوید هدف از سدسازی‌ها در كشور ذخیره‌سازی‌ حدود 65میلیارد مترمكعب آب بوده، درصورتی كه هیچگاه ذخایر آبی كشور در پشت سدها به بیشتر از 33میلیارد مترمكعب نرسیده و این موضوع بیانگر این‌ است كه كشورمان به لحاظ ذخایر آبی در حال حركت به سمت رأس بحران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha