یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 167635

نتیجه یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که گرم‌تر شدن آب اقیانوس‌ها همراه با افزایش سطح دی اکسید کربن توانایی کوسه ماهی‌ها را برای شکار غذا از بین می‌برد و مانع رشد آن‌ها می‌شود.

سلامت نیوز: نتیجه یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که گرم‌تر شدن آب اقیانوس‌ها همراه با افزایش سطح دی اکسید کربن توانایی کوسه ماهی‌ها را برای شکار غذا از بین می‌برد و مانع رشد آن‌ها می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، با پررنگ‌تر شدن چشم‌انداز تغییر اقلیمی تا پایان قرن حاضر، محققین دانشگاه آدلاید در مطالعه‌ای که در مجله "ساینتیفیک ریپورتز" منتشر شد، گزارشی را از تحقیقات آزمایشگاهی طولانی مدتی ارائه کردند که نشان می‌دهد گرم شدن آب‌ها و اسیدی شدن اقیانوس‌ها تاثیرات زیانبخشی را روی توانایی کوسه‌ها برای تامین انرژی مورد نیازشان دارد و پیامد آن احتمالا به کل اکوسیستم‌ها تسری می‌یابد.

در این تحقیق آزمایشگاهی، وضعیت کوسه‌ها در مخازنی که دارای شرایط زیستگاه طبیعی و منابع غذایی بودند، مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه حاکی از آن بود که رشد رویانی در شرایط افزایش دمای آب سریع‌تر شد، اما ترکیب آب گرم و افزایش دی اکسید کربن نیاز کوسه‌ها به انرژی را بیش‌تر کرد، کارآمدی متابولیکی را در این شکارگران عظیم‌الجثه کاهش داد و نیز توان آن‌ها را برای یافتن شکار از طریق حس بویایی از بین برد. این تاثیرات در نهایت به کاهش قابل ملاحظه رشد کوسه‌ها منتهی شد.

پروفسور "ایوان ناگل کرکن" از اعضای شورای پژوهش استرالیا که هدایت تحقیق را به عهده داشت، گفت: "با افزایش دمای آب، کوسه‌ها گرسنه‌تر می‌شوند، اما بالا بودن میزان دی اکسید کربن به آنها امکان ردیابی غذا را نمی‌دهد. کوسه‌ها با کاهش توانایی‌شان برای شکار، قادر نخواهند بود همچون گذشته کنترل بالا- پایین بر شبکه‌های غذای دریایی را که برای حفظ سلامت اکوسیستم‌های اقیانوسی ضرورت دارد، اعمال کنند."

کوسه ماهی از آبزیان نسبتا بزرگ است که با شکار موجودات ضعیف‌تر و زخمی، در بالای چرخه غذایی دریایی قرار می‌گیرد.

با افزایش دی اکسید کربن، کوسه‌ها به زمان بسیار بیش‌تری برای یافتن غذا نیاز پیدا می‌کنند و یا اساسا برای آن تلاش هم نمی‌کنند و در نتیجه، جثه آنها به طور قابل ملاحظه‌ای کوچک‌تر می‌شود.

پروفسور "شان کانل" از محققین دانشگاه آدلاید نتایج این مطالعه را موید ضرورت ممنوعیت صید بی‌رویه کوسه‌ها دانست و گفت: یک سوم کوسه‌ها و گونه‌های پرتوماهی -ماهی‌های مسطح- هم اکنون نیز به خاطر صید بی‌رویه در معرض انقراض هستند. تغییر وضعیت اقلیمی و اسیدی شدن اقیانوس موجب افزایش نگرانی‌ها و تسریع در انقراض آنها شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha