یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 167642

پروفسور یلدا با بیان اینکه شیطان همراه پزشک است تا پزشک بیمار را معاینه نکند و شرح حال او را نشنود، گفت: راه رهایی از این شیطان مطالعه، معاینه دقیق و شنیدن شرح حال بیمار است.

سلامت نیوز:پروفسور یلدا با بیان اینکه شیطان همراه پزشک است تا پزشک بیمار را معاینه نکند و شرح حال او را نشنود، گفت: راه رهایی از این شیطان مطالعه، معاینه دقیق و شنیدن شرح حال بیمار است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، پروفسور یلدا در حاشیه برگزاری نشست خبری ششمین کنگره دکتر یلدا در سخنانی به موضوع اخلاق در علم پزشکی و عدم آشنایی مردم با بیماری‌های عفونی پرداخت.


وی با بیان اینکه راه‌اندازی چنین کنگره‌هایی در ایران ساده نیست و زحمت زیادی می‌خواهد، گفت: نکته اصلی که در کنگره مطرح می‌شود مطالب گوناگونی است که موجب می‌شود تا پزشکان ما علاوه بر تخصصی که دارند با موضوعات دیگر نیز آشنا شوند.


پروفسور یلدا تأکید کرد: به عقیده من از یک جهت خوب است که پزشکان ما در رشته‌ای خاص فوق‌تخصص می‌گیرند و سرآمد آن رشته می‌شوند اما باید بگوییم که پزشکان از خیلی جهات کم دارند که بیشتر مربوط به مسائل انسانی است چرا که آنها دچار غرور و تکبر شده و مسائل انسانی را فراموش می‌کنند و رابطه‌اشان با انسان‌ها به هم می‌خورد.


وی خاطر نشان کرد: همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که انسان علم را برای خدمت به انسان می‌آموزد و در غیر اینصورت اگر پروفسور دهر هم باشد به درد نمی‌خورد.


پروفسور یلدا با بیان اینکه امروزه خیلی در مورد اخلاق صحبت می‌شود، گفت: با وجود این همه صحبت آن چه کم است عمل است خیلی‌ها حرف‌های قشنگی می‌زنند اما در عمل چیزی نمی‌بینیم این عمل یعنی ایجاد رابطه بین پزشک و بیمار که موضوع خیلی مهمی است.
وی با انتقاد از کسانی که تصور می‌کنند با علم همه چیز تمام می‌شود،گفت: مریضی با کمردرد پیش 10 دکتر می‌رود اما در آخر یکی را انتخاب کرده و با آن رابطه برقرار می‌کند همه این اتفاقات به علت اخلاق خوب دکتر است.


پروفسور یلدا با اشاره  به اینکه یکی از مطالب مطرح شده در کنگره دکتر یلدا موضوع اخلاق است، گفت: ما باید حضور پزشکان ایرانی مقیم خارج را غنیمت بشماریم و نه تنها از دانش این افراد بلکه از اخلاق، نحوه صحبت کردن و وقت‌شناسی آنها نیز چیزها بیاموزیم.


وی ادامه داد: پزشک خوب صبر می‌کند تا سؤال کامل شود و بعد جواب بدهد و اگر نداند نیز به سهولت می‌گوید نمی‌دانم و صغری و کبری نمی‌چیند. دانشمند چیزی را اگر قطعاً‌ نداند از کلمه ممکن است استفاده می‌کند در کل افراد دانشمند وقتی چیزی را می‌دانند می‌گویند «پندارم این طور است که» و آنها که جاهل هستند می‌گویند «یقیناً این طور است».


پروفسور یلدا خاطر نشان کرد: انسان‌ها باید در روابط علمی «من» را فراموش کرده و به جای آن «ما» بگذارند و بگویند چی به نفع ما و مردم ما است نه به نفع من.
وی با بیان اینکه بنیاد علمی دکتر یلدا برای جهل‌زدایی و فقرزدایی تشکیل شده است، گفت: در جامعه فقیر خیلی‌ها خرافه‌پرست می‌شوند و روابط انسانی از بین می‌رود به عقیده من جامعه سالم جامعه‌ای است که انسان‌ها به فکر هم باشند.


وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد فرهنگ ما را بررسی کند یکی از معیارهایش به فکر هم بودن انسان‌ها است و اگر در این میان رانندگی را مبنا قرار دهد با توجه به رانندگی نابسامان ما می‌فهمد که انسان‌ها به فکر همدیگر نیستند.


پروفسور یلدا در ادامه در مورد بیماری‌های عفونی گفت: مردم کسالت‌های عفونی را کم می‌شناسند در صورتی که باید بگوییم بیشتر مریض‌هایی که دچار بیماری‌های عفونی هستند در صورت تشخیص و درمان صحیح به طور کامل درمان می‌شوند مثلاً فردی اگر مننژیت داشته باشد به طور کامل درمان شده اما اگر دارای نارسایی کبد و یا کلیه باشد هیچگاه درمان نمی‌شود.


وی با اشاره به آشنا نبودن مردم با بیماری‌های عفونی گفت: به همین علت متخصصان جوان ما که در رشته بیماری‌های عفونی فارغ‌التحصیل می‌شوند بر روی تابلوی خود می‌نویسند متخصص عفونی و داخلی یا متخصص عفونی و کودکان.


پروفسور یلدا که بیشترین تحقیقات خود را در رابطه با بیماری‌های عفونی انجام داده است، گفت: رعایت بهداشت، نظافت شخصی، نظافت منزل، خورد و خوراک سالم و آموزش از کودکی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری کند.


وی با انتقاد از مدارس گفت:‌ متأسفانه مدارس ما توالت بهداشتی ندارند و بچه‌ها مجبور می‌شوند ادرار و مدفوع خود را نگه دارند تا به منزل برسند این در حالی است که اساتید ما می‌‌گفتند اگر می‌خواهید بهداشت جایی را بسنجید اول به توالت آن سر بزنید.


پروفسور یلدا خاطر نشان کرد: شما رستوران‌هایی را با ظاهر خوب و شیک ملاحظه می‌کنید اما اگر می‌خواهید سطح بهداشت این رستوران را متوجه شوید حتماً‌ به توالت آنها سر بزنید.


وی با بیان اینکه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها توسط مردم علاوه بر اینکه سودی ندارد به بدن ضرر می‌رساند و موجب مشکلات تنفسی، پوستی و گوارشی می‌شود، گفت:‌ تجویز آنتی‌بیوتیک‌ خیلی کار مشکلی است چرا که برای انواع عفونت‌ها آنتی‌بیوتیک‌های مختلفی وجود دارد.


پروفسور یلدا با اشاره به بیماری سرماخوردگی گفت: همانطور که قدیمی‌ها می‌گفتند بهترین درمان برای سرماخوردگی استراحت، خوردن سوپ و آش و مایعات است. البته اگر نشانه‌های سرماخوردگی و آنفولانزا را مردم مشاهده کردند سرخود آنتی‌بیوتیک مصرف نکنند و حتماً‌ به پزشک مراجعه کنند.
وی افزود: داروها اگر سم نباشند غذا نیستند که ما بی‌حساب آنها را مصرف کنیم.


پروفسور یلدا همچنین به رابطه بیمار و پزشک اشاره کرد و گفت: آنچه در این رابطه فراموش شده است شنیدن شرح حال بیمار و معاینه صحیح است امروزه بدون اینکه معاینه کنند می‌گویند عکس یا MRI بگیرید در صورتی که 80 درصد بیماری‌ها با معاینه صحیح مشخص می‌شود.


وی ادامه داد: می‌گویند شیطان همراه دکتر است و سر آن کلاه می‌گذارد و نمی‌گذارد درست بیمار را معاینه کند و شرح حال او را بشنود اما پزشکان می‌توانند با مطالعه شنیدن شرح حال و معاینه صحیح از شر این شیطان خلاص شوند.


پروفسور یلدا با طرح این سوال که چگونه متوجه شویم که فرهنگ پزشکی یک جامعه پیشرفت کرده است، گفت: معیار این فرهنگ میزان مصرف دارو است که متأسفانه مملکت ما جزو بیشترین مصرف‌کنندگان دارو به شمار می‌رود.


وی در مورد عوارض دارو گفت: یک سوم مریض‌های آمریکایی که به درمانگاه مراجعه می‌کنند دارای بیماری‌های عوارض دارویی هستند که از این تعداد، تعدادی بستری و درصدی هم می‌میرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha