معاون بهداشت از شاغل بودن 34 هزار بهورز وشش هزار و 600 پزشک در شبکه بهداشت کشور خبر داد و گفت: طبق برنامه برای هر سه هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت وجود خواهد داشت.

سلامت نیوز:معاون بهداشت از شاغل بودن 34 هزار بهورز وشش هزار و 600 پزشک در شبکه بهداشت کشور خبر داد و گفت: طبق برنامه برای هر سه هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت وجود خواهد داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، علی اکبر سیاری گفت: سیستم شبکه بهداشت در روستاها مستقر و در حاشیه شهرها در حال استقرار است ولی در شهرها به جز دو استان فارس و مازندران هنوز مستقر نشده است.


وی افزود: در استان های مازندران و فارس 4 میلیون و 400 هزار نفر دارای پزشک هستند و بنا داریم با گسترش سیستم شبکه تمام شهرهای کشور را تحت پوشش قرار دهیم.


وی بیان داشت: بر اساس این برنامه برای هر سه  هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت وجود خواهد داشت که برای هر فرد پرونده الکترونیک سلامت ایجاد می کند.


معاون بهداشت تصریح کرد: مردم سه دسته اند یا سالم هستند یا عوامل رفتاری همچون تغذیه ناسالم و عدم تحرک دارند یا دارای عوامل بیولوژیک همچون دیابت، بیماری قلبی، چاقی و مشکلات تنفسی هستند.


دکتر سیاری افزود: بیشترین مرگ و میر در کشور به دلیل سکته های مغزی و قلبی و سرطان هاست. 90 هزار ایرانی در سال سرطان می گیرند که 30 هزار نفرشان فوت می کنند و 2 هزار میلیارد دلار صرف درمان سرطان می شود در حالی که 40 درصد از این سرطان ها قابل پیشگیری است.
وی بیان داشت: برای کنترل بیماری های غیرواگیر و این عوامل بیولوژیک برنامه ای کشوری تدوین شده که در دست اجراست.


سلامتی بدون دخالت مردم معنا ندارد


معاون بهداشت با بیان اینکه سلامتی بدون مداخله و مشارکت مردم بی معناست گفت: مردم در سال 10 هزار میلیارد تومان سیگار می کشند. خطر سرطان ریه برای سیگاری ها 23 برابر است. شیوع قلیان زیاد است و در برخی قلیان ها مواد مخدر وجود دارد. پیشگیری از چنین مشکلاتی بدون مشارکت مردم ممکن نیست.


وی گفت: بیماران دیابتی باید حداقل در سال 4 بار ویزیت و مشاروه شوند و خدمت بگیرند که این کارها هم بدون داشتن سیستم امکانپذیر نیست.
وی با اعلام اینکه این برنامه برای حاشیه شهرها شروع شده است، گفت: در حاشیه شهرها و شهرهای زیر 50 هزار نفر جمعیت طرح آغاز شده و شامل 7 برنامه و 10 پروژه است.


وی ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و اجرای نظام ارجاع را برنامه های در دست اقدام و آینده طرح تحول بهداشت کشور اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha