هدف خودرو ساز فروش-هدف بانک دادن وام-آیا هدف وزارت بهداشت و سازمانهای حمایتی که همان ارتقای سلامت جامعه و کاهش خطر و اسیب و پیشگیری از بوجود آمدن معلولیتها و کاهش بار مالی.....محقق شده است؟

تاثیر فروش خودروهای اقساطی بر سلامت مردم

سلامت نیوز-دکتر حسن جان فدا:فروش بیش از یکصد هزار خودرو کمتر از یکهفته با وام 25 میلیون تومانی روزگار خوشی را برای خودرو سازانی  که خودروهای دپو شده در انبارهای که سقف آن آسمان بوده و  قطعاً  نو نیستند را  به همراه داشت.

برای بانکها هم سود بسیار خوبی را با تقسیط وام های پرداخت شده  در برداشت. برای قطعه سازان و سایر مشاغل مرتبط با خودرو مثل  نمایندگی ها  و تعمیرکاران و....منافع خوبی  خواهد داشت.

اما یک طرف قضیه را هم باید دقت کنیم چه قدر در این برنامه ملی به مردم توجه کردیم؟ آیا زیر ساختهای ورود این تعداد خودرو را به خیابانها و معابر موجود، داریم؟  تعداد نیروی انسانی مثل پلیس راهنمایی و رانندگی، پلیس راهور، تجهیزات کنترلی، آموزش مهارتی رانندگان جدید الورود به ناوگان حمل و نقل کشور که عمدتاً کم تجربه هستند. کافییست؟

آمارهای جهانی نشان می دهد متوسط تعداد کشته شدگان حوادث ترافیکی به ازای هر 100/000نفر جمعیت 18 نفر در سال می باشد که کشور ما بالاتر از این تعداد متوسط است(کمتر از 22.5 نفر در یکصد هزار نفر).

اگر بعد خانوار در ایران را حدود 4 نفر فرض کنیم جمعیتی حدود 400/000 هزار نفر صاحب خودرو می شوند و با توجه به نداشتن زیر ساختهای لازم که در بالا به آن اشاره شد با ورود این تعداد خودرو به خیابانها  حدود 100 نفر درسال به تعداد کشته شدگان اضافه و حدود 2000 نفر به آمار مجروحین و معلولین اضافه می گردد و بار بیماریها و عوارض اجتماعی ناشی از تصادفات بر بودجه بهداشت و درمان و  جیب مردم سنگینی می کند.

ورود این تعداد خودرو سبب  افزایش مصرف سوخت، افزایش آلایندگی محیط زیست، فشار کاری بر بیمارستانها و مراکز درمانی( بخصوص بیمارستانهای دولتی با توجه به کمبود تخت های بیمارستانی بخصوص تختهای ویژه( ICU)) - ضرورت توسعه نیروی انسانی و امکانات اورژانس 115- افزایش بودجه و امکانات سازمان بهزیستی بخاطر معلولیتها-افزایش امکانات شهری مثل پل سازی، خیابان سازی،جاده سازی-افزایش بار مالی صندوق های بیمه  سلامت و بیمه ای پرداخت خسارت دیه ای، بدنه ای و...را بدنبال خواهد داشت که قطعا جیب مردم پرداخت خواهد کرد.

لذا با توجه به نظریه علمی "سیستمها" که سیستم را مجموعه ای از عناصر به هم پیوسته که هدف واحدی را دنبال می کند  تعریف می کند، به فرض که مجموعه فعلی را یک سیستم فرض کنیم آیا هدف واحدی را در این اجزا می بینیم؟

هدف خودرو ساز فروش-هدف بانک دادن وام-آیا هدف وزارت بهداشت و سازمانهای حمایتی که همان ارتقای سلامت جامعه  و کاهش خطر و آسیب و پیشگیری از بوجود آمدن معلولیتها و کاهش بار مالی.....محقق شده است؟

آیا مردم و وزارتخانهای مرتبط  و کارکنان زحمتکش آنها باید متاثر از این تصمیم بزرگ و اثرگذار تبعات آن را رتق و فتق کنند؟ أَ فَلا تَتَفَکَّرُون؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha