دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 167770

تب ، بی اشتهایی ، سر درد ، آبریزش بینی ، درد مفاصل و بی حال. اینها از علایم آنفلوآنزاست .تجربه ای نه چندان خوشایند ، که حداقل یکبار در زندگی هر انسانی اتفاق می افتد. اما در بیماران سرطانی ، خصوصا در طول اشعه درمانی و شیمی درمانی می تواند به تراژدی تبدیل شود.

اینفوگرافی/حقایقی از آنفلوآنزا در بیماران سرطانی

سلامت نیوز:علیرضا فرید خمامی در پایگاه اینترنتی ایران آنکو درباره آنفولانزا در بیماران سرطانی نوشت : تب ، بی اشتهایی ، سر درد ، آبریزش بینی ، درد مفاصل و بی حال. اینها از علایم آنفلوآنزاست .تجربه ای نه چندان خوشایند ، که حداقل یکبار در زندگی هر انسانی اتفاق می افتد. اما در بیماران سرطانی ، خصوصا در  طول اشعه درمانی و شیمی درمانی می تواند به تراژدی تبدیل شود.

همواره در کلینیک به بیماران سرطانی توصیه میکنم:
آنفلوآنزا نگیر ! چون خاطره تلخش هرگز از یادت نخواهد رفت.
البته این روزها با داروهای بالابرنده سطح گلبول سفید ، احتمال آزاردهندگی آنفلوآنزا  بسیار تقلیل پیدا کرده … اما همچنان باید جانب احتیاط را نگه داشت.


انجمن سرطان آمریکا ، به تازگی ( اول اکتبر ۲۰۱۵) ، توصیه هایی را در رابطه با آنفلوآنزا و بیماران سرطانی منتشر کرده  ، ما هم در کنارش اینفوگرافی را پیرامون آنفلوآنزا طراحی کردیم که در این مقاله هر دو را تقدیم شما می کنیم.


آنفلوآنزا را جدی بگیرید. الزاما هر کسی که سرطان دارد ، به آنفلوآنزا مبتلا نمی شود.اما احتمالش در بیماران سرطانی بیشتر است.
بیماران سرطانی به دلیل ضعف سیستم ایمنی ، علاوه بر علایم عمومی آنفلوآنزا ، ممکن است ، عفونت سینوس ها ، برونشیت ، پنومونی و عفونت گوش را هم تجربه کنند.

در خصوص زدن واکسن آنفلوآنزا با پزشکتان صحبت کنید.

برخی بیماران سرطانی ، مجاز به زدن واکسن آنفلوآنزا نیستند ، برخی هم در زمانهای خاصی از درمانشان ممنوعیت واکسن دارند.

اما در اکثر مواقع بیماران سرطانی می توانند از مزایای زدن واکسن آنفلوآنزا بهره مند شوند.

واکسن های موجود در بازار چند نوع است ، البته نگارنده فقط یک نوعش را در بازار ایران مشاهده کرده است. اما با طیف وسیع شرکتهای وارد کننده دارو بعید نیست شما ، با انواع دیگرش برخورد کرده باشید.

واکسن آنفلوآنزای عضلانی . این نوع واکسن آنفلوآنزا در ایران متداولتر است . برای سنین ۲ تا ۶۵ سال مناسب است.

واکسن آنفلوآنزای داخل جلدی. سوزن این نوع واکسن ، باریکتر است و برای افراد ۱۸ تا ۶۴ سال مناسب است.

واکسن آنفلوآنزای سرنگ جت. روشی نوین جهت تزریق واکسن که به کمک امواج و بدون سوزن ، تزریق انجام می شود . نگارنده هم مثل شما کنجکاو است ، چه شکلیست! برای افراد ۱۸ تا ۶۴ سال مناسب است.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا قبل از شروع شیمی درمانی و اشعه درمانی است ، اما این کار همواره میسر نیست.

اگر در میانه دوره درمانتان هستید ، بهترین زمان ، زمانیست که تعداد گلبول سفید خون در حد طبیعی باشد.

واکسن آنفلوآنزای اسپری بینی. به داخل بینی اسپری می شود. برای کودکان زیر ۲ سال ، افراد بالای ۵۰ سال ‌ زنان باردار و بیماران دیابتی و سرطانی ممنوع است.

واکسن آنفلوآنزا خطر سرماخوردگی و سایر عفونتهای ویروسی را نمی کاهد.

زدن واکسن آنفلوآنزا بدین معنی نیست که شما در تمام مدت زمستان سرما نمی خورید. شما همچنان ممکن است در معرض خطر سرماخوردگی باکتریایی باشید و یا سایر عفونت های ویروسی در کمینتان باشند . بنابراین:

آنفولانزا در بیماران سرطانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha