مدیرمرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو با بیان اینکه در سه دهه گذشته 87 درصد مردم ایران از مشکلات و خطرات خشکسالی متاثر شده اند، گفت: مطابق پیش بینی ها تا سال 2020 سرانه آب هر ایرانی به یک چهارم متوسط جهانی تقلیل می یابد.

سلامت نیوز: مدیرمرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو با بیان اینکه در سه دهه گذشته 87 درصد مردم ایران از مشکلات و خطرات خشکسالی متاثر شده اند، گفت: مطابق پیش بینی ها تا سال 2020 سرانه آب هر ایرانی به یک چهارم متوسط جهانی تقلیل می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سیدعلی چاوشیان روز دوشنبه در آیین افتتاح کارگاه آموزشی آب و رسانه، چشم انداز ملی، منطقه ای و جهانی در محل نیروگاه طرشت تهران به وضعیت آب در ایران و منطقه اشاره کرد و گفت: 50 درصد خشکی های زمین را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می دهند که 20 درصد جمعیت جهان در آنها زندگی کرده و ایران نیز جزو این مناطق است.
وی به عضویت 16 کشور منطقه در مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو اشاره کرد که وزیران آب و محیط زیست آنها اعضای شورای حکام این مرکز را تشکیل می دهند.


چاوشیان افزود: پنج درصد سطح خشکی های زمین در این کشورها واقع شده و پنج درصد جمعیت جهان نیز در این مناطق زندگی می کنند.
وی ادامه داد: بررسی مشکلات و خطرات آبی سه دهه گذشته در این مناطق نشان می دهد، نیمی از بلایای طبیعی منطقه خشکسالی است و پس از آن، سیل با 33 درصد، زلزله با 11 درصد و سایر سوانح با سه درصد در رتبه های بعدی هستند.


مدیرمرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو در ادامه گفت: در ایران، زلزله 95 درصد تلفات ناشی از تهدیدات طبیعی را تشکیل داده و کمتر از پنج درصد دیگر را تهدیدات آبی (سیل و خشکسالی) تشکیل می دهد؛ اما با این وجود، 87 درصد مردم ایران در دوره زمانی 1980 تا 2010 از مشکلات و تهدیدات ناشی از خشکسالی تاثیر گرفته اند.


این مسئول با بیان اینکه میزان آب در دسترس ما نسبت به جمعیت به طور دائم در حال کاهش است، ادامه داد: در سال 1960 سرانه آب هر ایرانی نصف متوسط جهانی بود اما پیش بینی ها حاکی است در سال 2020 با افزایش جمعیت کشور و تغییرات اقلیمی، این سهم به یک چهارم تقلیل خواهد یافت.
به گفته وی، مطابق آمارهای موجود، هم اینک 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی، 6 درصد در آب شرب شهری و 2 درصد باقیمانده در بخش صنعت، مصرف می شود.


چاوشیان همچنین درباره فعالیت های مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو نیز گفت: این مرکز در سال 2002 به همت وزارت نیرو و با امضای موافقت نامه این وزارتخانه با سازمان یونسکو تاسیس شده که هدف اصلی آن ایجاد هماهنگی بین کشورهای منطقه در زمینه آب و ایجاد ظرفیت های آموزشی مرتبط است.
وی گفت: این مرکز از سال 2010 از سوی مجمع عمومی یونسکو به عنوان دبیرخانه برنامه بین المللی خشکسالی (IBI) انتخاب شد و مهر و آبان سال آینده دهمین جلسه شورای حکام آن به میزبانی تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha