رئیس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 27 هزار بیمار دیالیزی هم اینک در کشور وجود دارند که در انتظار پیوند کلیه هستند.

سلامت نیوز:رئیس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 27 هزار بیمار دیالیزی هم اینک در کشور وجود دارند که در انتظار پیوند کلیه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر کتایون نجفی زاده روز سه شنبه در کنگره بین المللی پیوند اعضاء و جراحی خراسان در مشهد افزود: 80 درصد از بیماران دیالیزی که دچار نارسایی کلیه شده اند می توانند با پیوند کلیه از رنج بیماری نجات یابند.

وی گفت: سالانه دو هزار و 700 پیوند کلیه در ایران انجام می شود که 56 درصد آنها از بیماران مرگ مغزی و بخشی نیز از دهنده زنده صورت می گیرد.رئیس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت افزود: سالانه بین پنج هزار تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور رخ می دهد که با وجود فرهنگ غنی از ایثار در ایران اسلامی و بخورداری از نیروی انسانی متخصص و تجهیزات پزشکی قابل قبول می توان از این ظرفیت برای نجات بیماران استفاده کرد.

وی ادامه داد: با نهادینه سازی فرهنگ اهدا عضو و اصلاح ساختارها می توان سالانه بخش زیادی از بیماران دیالیزی و سایر بیماران نیازمند اعضا مانند کبد، قرنیه، قلب و ریه را نجات داد.دکتر نجفی زاده گفت: هم اکنون 9 قطب پیوند کلیه در ایران وجود دارد و در پیوند کلیه وضعیت نسبتا خوبی داریم اما شرایط پیوند قلب و ریه در کشور باید بهبود یابد.وی نحوه رضایت گیری و صحبت کردن با خانواده ها برای اهدا اعضای عزیزانشان را یکی از چالشها عنوان و بیان کرد: شاخص رضایت گیری از خانواده ها در ایران با برگزاری کلاسهای آموزشی بطور میانگین از پنج درصد به 32 درصد و سپس به 66 درصد افزایش یافته است.

او افزود: رضایت خانواده ها برای اهدا اعضای بیمار مرگ مغزی در سال 1380 تنها پنج درصد بود اما اکنون در برخی از مراکز ایران حتی میزان رضایت به 95 درصد رسیده است.رئیس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت ادامه داد: به دنبال اقدامات انجام شده زمان رضایت گیری از خانواده های بیماران مرگ مغزی از 48 ساعت به 10 ساعت کاهش یافته و اکنون این زمان به شش ساعت نیز رسیده است.

وی با اشاره به فرآیند تایید پیوند عضو از بیمار مرگ مغزی در ایران گفت: تایید مرگ مغزی در ایران باید توسط پنج نفر انجام شود که چهار نفر از سوی وزیر بهداشت انتخاب می شوند و یک نفر توسط پزشکی قانونی به نمایندگی قوه قضاییه این کار را انجام می دهد.

او افزود: در سال 1380 تعداد واحدهای فراهم آوری اعضای پیوندی در ایران 16 واحد بود که اکنون به 53 واحد افزایش یافته است.دکتر نجفی زاده با اشاره به ممنوعیت پیوند اعضای افراد خارجی در بیمارستانهای خصوصی نیز گفت: این اقدام باعث تجارت و دلالی برخی شده بود بطوری که آنان دهنده و گیرنده پیوند را از کشورهای خارجی می آوردند.کنگره بین المللی پیوند اعضا ایران و جراحی خراسان به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری انجمن پیوند اعضاء و جامعه جراحان خراسان رضوی تا 29 آبان در این شهر ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha