مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از وجود حدود ۷میلیون هکتار زمین بحرانی بیابانی در کشور خبر داد.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از وجود حدود ۷میلیون هکتار زمین بحرانی بیابانی در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عباس كارگر در نشست مطبوعاتی حاشیه مراسم بیست و پنجمین كارگاه آموزشی طرح بین‌المللی مدیریت مشاركتی منابع طبیعی و توسعه روستایی كه در هتل پارس مشهد برگزار شد، گفت : هم‌اكنون در حدود 7میلیون هكتار از زمین‌های كشور، خطر تشكیل بیابان وجود دارد.

وی با بیان اینكه نباید بگذاریم منابع آبی و خاكی كشور از بین برود، اظهار كرد: طرح ترسیب كربن(احیای پوشش گیاهی و كاهش گازهای گلخانه‌ای) در هر استان نسخه خاص خود را دارد.

به گفته كارگر، با یك نسخه واحد نمی‌توان طرح ترسیب كربن را در تمام استان‌ها اجرا كرد زیرا اقلیم هر استان با سایر مكان‌ها متفاوت و در نتیجه بودجه و اعتبار نیز متغیر است.

وی حضور مردم در برنامه‌های اجرایی را ضروری دانست و تصریح كرد: تمام كارها با اعتبارات دولتی انجام‌پذیر نیست و به مشاركت مردم برای اجرای طرح‌ها نیازمند هستیم.

كارگر در بحث بیابان‌زدایی ایران را دارای رتبه نخست در منطقه دانست و افزود: در ایران با توجه به بارندگی كم بیش از 2.5میلیون هكتار جنگل در دست كاشت داریم و در حدود 7 میلیون هكتار عملیات بیابان‌زدایی انجام شده است.

وی درخصوص بحث ریزگردها، خاطرنشان كرد: بیشتر گردوغبار موجود در كشور از كشورهای اطراف مانند عراق، عربستان و حتی تركیه وارد كشور می‌شود.

وی ضمن تأكید بر مدیریت كانون‌های بحران، گفت: خوزستان به‌دلیل وجود گردوغبار یكی از كانون‌های بحران است كه دولت بیش از 100میلیارد تومان در قالب طرح 5 ساله به این استان اعتبار داده است.

این مسئول از عدم‌همكاری دستگاه‌ها سخن گفت و افزود: گاهی دستگاه‌ها به‌صورت مجزا اقداماتی انجام می‌دهند كه در بعضی موارد موجب از بین بردن تأثیر اقدامات دستگاه دیگر می‌شود.

كارگر نخستین و مهم‌ترین اقدام را فرهنگسازی اعلام و تصریح كرد: تا زمانی كه مردم اهمیت بیابان‌زدایی را درك نكنند در انجام برنامه‌ها با مشكل مواجه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha