جراحان بیمارستان بیرمنگام با استفاده از اعضای دو اهدا کننده عضو و کمک دیگر بیماران دریافت کننده اندامها برای اولین بار با صرف کمتر از 24 ساعت پنج جراحی پیوند ترکیبی یا دومینو را به انجام رساندند.

تیمی از جراحان در بیمارستان بیرمنگام موفق به انجام 5 جراحی پیوند ترکیبی در کمتر از 24 ساعت بر روی 5 بیمار متفاوت از جمله نوزادی هشت ماهه شدند این زمان برای جراحی پیوند در اروپا به عنوان رکوردی جدید به شمار می رود.

این جراحی ها با پیدا شدن دو اهدا کننده در نیمه شب 11 ژوئن 2009 با پیوند معده، پانکراس و روده کوچک به نوجوانی 11 ساله آغاز شد. سپس طی جراحی همزمان قسمتی کوچک از کبد اهدا کننده اول به نوزادی هشت ماهه پیوند زده شده و بخش دیگر این کبد به زنی 30 ساله اهدا شد.

طی جراحی پیوندی مشهور به پیوند دومینو کبد زن 30 ساله که برای بدن وی خطرساز به شمار می رفت به بدن مردی 43 ساله پیوند خورد. گروه دوم جراحان نیز روده، پانکراس و کبد را از اهدا کننده دوم دریافت کرده و به بدن پسر نوجوان 14 ساله ای پیوند زدند. چهار بیماری که در شکل گیری این جراحی دومینویی شرکت داشتند برای اولین بار در هفته گذشته با یکدیگر ملاقات کردند.

این اولین باری است که چنین عملیات پیوند ترکیبی متشکل از 5 جراحی مختلف در طی یک روز با موفقیت به انجام می رسد. طی این جراحی تمامی متقاضیان پیوند در شرایط بحرانی به سر برده و جراحان با استفاده از اندامهای مختلف بیماران و پیوند آنها موفق به نجات جان تمامی آنها شدند.

به گفته داریوش میرزا از جراحان این پروژه تعداد اهدا کنندگان عضو به این شکل در انگلستان بسیار محدود است و سالانه تعداد محدودی از جراحی های پیوند ترکیبی در این کشور شکل می گیرد. بر اساس گزارش تلگراف، تا کنون در حدود 29 جراحی پیوند ترکیبی یا دومینو در انگلستان صورت گرفته است و جراحی اخیر از نظر پیوند موفقیت آمیز کبد آسیب دیده در نوع خود اولین به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha