سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 16799

ایران به دانش فنی طراحی و ساخت ریه مصنوعی با استفاده از فیبرهای غشایی دست یافت.

با ساخت ریه مصنوعی ایران در رتبه پنجم کشورهای دارای این فناوری قرار گرفت و روش کامل جدید تست و ارزیابی عملکرد ریه مصنوعی در جهان ارائه شد.

همچنین با ساخت این دستگاه در مرکز پژوهشی فناوری های نوین در مهندسی علوم زیستی دانشگاه تهران، برنامه شبیه سازی دستگاه برای بررسی پارامترهای موثر در ریه مصنوعی ارائه شده است.

طراحی جدید با شکل متقارن و توزیع همگن خون برای اولین بار در دنیا و امکان دست یابی به طراحی و ساخت ریه مصنوعی قابل ایمپلنت ، طراحی و ساخت کبد و ریه مصنوعی از دیگر دستاوردهای این طرح است.

ریه مصنوعی برای بیمارانی که دارای مشکل حاد قلبی - ریوی و نیازمند به عمل جراحی قلب باز، نوزادان نارس که بافت ریه آنها به طور کامل شکل نگرفته است و جانبازان شیمیایی و بیماران در انتظار پیوند ریه، کاربرد دارد.

این دستگاه نسبت به رقبای خارجی خود مزایایی دارد و امکان سنجی اقتصادی نیز نشان می دهد کشور سالانه به بیش از صدهزار دستگاه نیاز دارد.

این دانش قابل گسترش به سیستم های کبد و کلیه مصنوعی است و بیماران دیالیزی و هپاتیتی می توانند از این تکنولوژی بهره مند شوند. از برنامه های آینده این طرح، ساخت و توسعه ریه مصنوعی قابل ایمپلنت در بدن انسان به منظور استفاده دراز مدت و نیز طراحی و ساخت کبد و کلیه مصنوعی برای بیماران است.

ریه مصنوعی امروز دوشنبه در مراسمی با حضور رئیس دانشگاه تهران در مرکز پژوهشی فناوری های نوین در مهندسی علوم زیستی دانشگاه تهران رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha