چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴

متخصصان آمریکایی به وجود آنزیمی در دندان پی برده‌اند که در شکل‌گیری مینای دندان و رشد مجدد آن نقش دارد.

سلامت نیوز:متخصصان آمریکایی به وجود آنزیمی در دندان پی برده‌اند که در شکل‌گیری مینای دندان و رشد مجدد آن نقش دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در دو مطالعه جدید آنزیمی را در دندان پیدا کرده‌اند که با کمک به رشد مجدد مینای دندان ممکن است در کاهش درد ناشی از پوسیدگی دندان‌ها نیز موثر باشد.


«ماتریکس متالوپروتئیناز-20» یا MMP20 تنها در دندان وجود دارد که در کنار آنزیم‌های دیگر کریستال‌هایی را ترتیب می‌دهد که مینای دندان را به وجود می‌آورند. از آنجا که زیست‌سرامیک محافظت‌ دندان، بافت زنده‌ای نیست و در حقیقت رشد نمی‌کند متخصصان روشی پیدا کردند تا به کمک آن بتوان ماده‌ای شبیه به مینای دندان تولید کرد که از نظر سفتی و محکمی به نوع طبیعی آن شبیه باشد.


پوسیدگی دندان‌ها معمولا از طریق پُر کردن درمان می‌شود. همچنین برای حفظ ماده قرار داده شده داخل دندان روی آن پوششی می‌گذارند که این پوشش به مرور زمان از بین می‌رود. همین متخصصان بر آن شدند تا شیوه بهتری برای کاهش درد ناشی از پوسیدگی دندان پیدا کنند.


دکتر «کوئیچائو روآن» از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت: شناخت کارکرد MMP20 در کانی‌سازی زیستی یکی از اولین قدم‌ها در درک این است که چگونه مینای دندانی در طبیعت شکل می‌گیرد. این یافته نه تنها کمک می‌کند تا مکانیزم‌ شکل‌گیری مینای دندان شناخته شود بلکه می‌تواند در طراحی زیست‌ماده‌های جدید برای حفظ و ترمیم دندان‌ها نقش داشته باشد.


متخصصان ابتدا به وجود و عملکرد MMP20 پی برده و دریافتند که این پروتئین چگونه از شکل گیری مواد ارگانیک ناخواسته در مینای دندان جلوگیری و رشد آن را هدایت می‌کند.


به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس،‌ متخصصان اکنون با استفاده از این پروتئین در حال تولید محلولی هستند که مینای دندان مستحکم‌تری را شکل دهد تا پیش از تست کردن روی نمونه انسانی بررسی‌های آزمایشگاهی آن به طور کامل انجام شود. جزئیات بیشتر این مطالعه در نشریه تخصصی «بیومتریالز» منتشر شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha