محققان دانشگاه اومئو در سوئد، در تلاش برای یافتن روش دقیق و آسان تشخیص نوع و تعیین محل شکل‌گیری سرطان، آزمایش خون جدیدی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند پلاکت‌های خون را فقط در یک قطره خون بررسی ‌ و سرطان را شناسایی ‌کند.

سلامت نیوز: محققان دانشگاه اومئو در سوئد، در تلاش برای یافتن روش دقیق و آسان تشخیص نوع و تعیین محل شکل‌گیری سرطان، آزمایش خون جدیدی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند پلاکت‌های خون را فقط در یک قطره خون بررسی ‌ و سرطان را شناسایی ‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، روش این محققان از نمونه‌برداری از بافت سلولی تهاجمی، بی‌نیاز و نتایج آن با دقت 96 درصد در تشخیص، بسیار امیدوار کننده بوده است.

پژوهش قبلی مانند پژوهش دانشگاه برادفورد در انگلستان که از پرتو فرابنفش برای تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای در شناسایی وجود سرطان استفاده می‌کرد، دارای اهداف مشابهی با مطالعات کنونی بود. با این حال، گروه دانشگاه اومئو یک رویکرد نسبتا متفاوت را آغاز کردند.

تحقیقات آنها پیرامون این موضوع است که چگونه تومور‌ها به مشخصات آر‌ان‌ای پلاکت آموزش می‌دهند تا اثری از سرطان را در خون بجا بگذارند. محققان امیدوارند با جست‌وجوی این پلاکتها بتوانند وجود سرطان را به دقت شناسایی کنند و محل آن را نیز در بدن بیابند.

این تجزیه و تحلیل بر روی نمونه خون گرفته شده از 283 بیمار انجام شد که 228 نفر از آنها به نوعی از سرطان مبتلا بودند. آزمایش جدید قادر است تا به درستی وجود سرطان را در 96 درصد موارد شناسایی و منشاء تومور را با دقت 71 درصد مشخص کند.

نتایج همچنین نشان دهنده تفاوت مولکولی در سرطان بود که به پزشکان کمک می‌کند تا بهترین روش درمانی را برای هر بیمار به کار گیرند.

جوناس نیلسون، دستیار مولف در این پژوهش اظهار کرد: توانایی تشخیص سرطان در مراحل اولیه بسیار حیاتی است. ما به بررسی این که چگونه یک روش مبتنی بر خون جدید از بافت‌برداری می‌تواند برای تشخیص سرطان استفاده شود پرداختیم که برای مثال با این کار در آینده نیازی به برداشت یک نمونه بافت سلولی تهاجمی برای تشخیص سرطان ریه نیست.

در این پژوهش، تقریبا تمام انواع سرطان شناسایی شدند که ثابت می‌کند بافت‌برداری مبتنی بر خون یک توانایی بالقوه بسیار زیاد برای تشخیص زود هنگام سرطان است.

به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که تجزیه و تحلیل پلاکت، یک گزینه قوی برای شناسایی سرطان در سراسر بدن را ارائه می‌کند.

یافته های این پژوهش در مجلهCancer Cell منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha