قائم مقام پزشکی قانونی درباره مشکلات مردم با این سازمان از جمله رفتار پزشکان قانونی و تعرفه های سازمانی توضیح داد.

سلامت نیوز: قائم مقام پزشکی قانونی درباره مشکلات مردم با این سازمان از جمله رفتار پزشکان قانونی و تعرفه های سازمانی توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، دکتر عبدالرزاق برزگر، قائم مقام سازمان پزشکی قانونی کل کشور در حاشیه پنجمین همایش طب و قضا که امروز در ساری در حال برگزاری است به مشکلات مردم درباره این سازمان پاسخ گفت که در ادامه می خوانید:


مردم از انتظار در معاینات اظهار نارضایتی می کنند. درباره این مشکل چه تدبیری اندیشیدید؟
معاینات، انواع مختلف دارد، برخی از معاینات مانند ضرب و جرح ساده که فراد آسیب دیده و پزشک معاینه می کند و زمان زیادی نمی برد تا جواب بگیرند و خارج شوند. برخی موارد است که فردی تصادف کرده و مدتها در بیمارستان بستری بوده. بعضا در دو تا ۳ بیمارستان بستری بوده و صدمات متعدد و درمانها متفاوت بوده. پرونده را می آورند و پزشک علاوه بر معاینه کل ضایعات، همه این پرونده ها را هم باید مطالعه کند. مطالعه پرونده ای که قطور است و آزمایشات، عکسها، مدارک و تمام اسناد را دقیق مطالعه کند، زمان می برد. ممکن است به خاطر ذات کار، زمان طولانی شود. ولی به طور متوسط وقتی میانگین گرفتیم در کل کشور، زمانی که فرد وارد می شود از ثبت، معاینه پزشک، تایپ جواب، ثبت و دادن جواب به طور متوسط ۱ ساعت است. ممکن است یک پرونده ۳ ساعت طول کشد و یک پرونده در ۲۰ دقیقه تمام شود. البته مردم حق دارند کارشان سریع انجام شود ولی در برخی مواقع این مسایل هست.


ولی برخی از مراجعان به خصوص در شهرستانها می گویند مراجعه کرده ایم و پزشک قانونی سر کارش حاضر نبوده و تا بیاید، طول کشیده؟
در این موارد، به علت کمبود پزشکی در برخی از شهرها، کمبود پزشک داریم. مثلا ساعت ۱۰ صبح است و پزشک دارد کار می کند. همان موقع صحنه ای به وجود می آید که پزشک باید در معیت قاضی به صحنه برود یا جسدی هست که باید او معاینه کند. این جا ممکن است مردم منتظر بمانند تا پزشک برگردد. در این موارد نیز ممکن است توقف و فعالیت داشته باشند که اظهارنارضایتی کنند. باز هم ما در عین حال سعی کردیم زیرساختها را درست کنیم و نرم افزاری تهیه کنیم. البته این نرم افزار هنوز به نتیجه نرسیده. اگر این نرم افزار هم درست شود، زمان کمتر می شود. ولی این که افراد در یک زمان مشخص خدمت دریافت کنند، نمی توانیم به خاطر ذات کار چنین قولی بدهیم.


در موضوع تعرفه ها، برخی از مراجعان از افزایش تعرفه ها گلایه دارند. آیا امکان تعدیل تعرفه ها وجود دارد؟
تعرفه های ما ناچیز است. یک معاینه پزشک وقتی انجام می شود و پرونده را بررسی می کند و نظریه کارشناسی می دهد، تمام این فرآیند ۳۰ هزار تومان تعرفه دارد. در حالی که در یک پرونده ساده قضایی، تعرفه کمتر از ۳۰۰ هزار تومان نیست. خودمان توجه داریم که تعرفه بیش از حد نباشد. هر چند بسیار کمتر است. تعرفه گذاری نیز با پیشنهاد ما و تصویب رئیس قوه قضاییه صورت می گیرد و این وجوه وارد خزانه دولت می شود و برداشت شخصی افراد نیست.

 

درباره تعرفه کمیسیونهای تخصصی چطور؟
یک کمیسیون با ۵ نفر از بهترین متخصصان تشکیل می شود. فرض کنید هر کمیسیون ۳ ساعت طول می کشد. کل هزینه این کمیسیون ۱۰۰ یا ۱۰۰ هزار و خرده ای است. این کمیسیون مکاتبات داری و مقدمات دارد. کارشناس پرونده را می خواهد، شاکی و طرف دعوا را می خواهد. اگر از پزشک شکایت است، او را می خواهند و بررسی می کنند. بعد به جلسه کمیسیون می رسد که ۵ متخصص خبره نظر می دهند که تعرفه ای بسیار ناچیز دریافت می شود و به حساب خزانه می رود.


ظاهرا به خاطر کمبود حقوق و دستمزد، پزشکان قانونی ناراضی هستند و به مراجعان این نارضایتی را تسری می دهند. چه زمانی این مشکل حل می شود؟
این مشکل را نمی توانم تایید کنم. در گزارشهای ارزیابی که در استانهای مختلف، دستگاه های نظارتی و اجرایی مانند استانداریها تهیه می کنند، اگر ما رتبه اول تکریم مردم را نداشته باشیم، حتما رتبه دوم را داریم. یعنی برخورد پزشک و کارمند ما بد نبوده. نمی گوییم ایده آل است. می گوییم بد نبوده. دوم این را در نظر داشته باشید نوع مردمی که به ما مراجعه می کنند آسیب دیده و عصبانی هستند. آزاری دیدند یا فوتی دارند. با این حال ما با آنها برخورد بدی نداشتیم.
در مورد پزشکان قانونی نیز همکاران ما اظهارنارضایتی می کنند. ولی نارضایتی خود را به مردم منتقل نکردند. نارضایتی که در سیستم بروز کرده باشد، آنطور بالا نرفته. ما به پزشکان حق می دهیم. چون پزشک قانونی که در سیستم ما کار می کند، معمولا در ساعات اداری کار می کند. بعد که برای استراحت می رود، بعدازظهر یا شب، وقت و بی وقت بازپرس یا دادستانی او را خبر می کند موردی پیش آمده و باید سر خدمت برود. از شهرستان که می خواهد برود، باید با کل مسئولان هماهنگ کند که حضور ندارد. او نسبت به پزشکی که در سیستم بهداشت و درمان به صورت عادی کار می کند و حقوقی ۲ تا ۳ برابر پزشکی قانونی می گیرد، ناراضی است. پزشک قانونی با این حساسیت و حجم کار نسبت به پزشکان معالج، حقوق کمتری می گیرند که اظهار نارضایتی می کند. البته ما تلاش کردیم و از دولت قولهایی گرفتیم که اعتبار مناسب را بدهند. امیدواریم بتوانیم زحمات همکارانمان را جبران کنیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha