رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، از واکسیناسیون سرخک و سرخجه دو میلیون نفر از جمعیت ۹ ماهه تا ۱۵ ساله کشور خبر داد.

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، از واکسیناسیون سرخک و سرخجه دو میلیون نفر از جمعیت ۹ ماهه تا ۱۵ ساله کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمد مهدی گویا افزود: طرح واکسیناسیون ۲ میلیون نفر افراد ۹ ماهه تا ۱۵ ساله در استان های سیستان و بلوچستان (کل استان)، هرمزگان (کل استان)، خراسان جنوبی (شهرستان های نهبندان و سربیشه)، جنوب استان کرمان (شهرستان های جیرفت، کهنوج، منوجان، قلعه گنج، فاریاب، رودبار جنوب، ریگان و فهرج)که از ۲۳ آبان آغاز شده است..

وی افزود: در ۴ روز نخست این طرح که توسط ۱۲ هزار نفر از کارکنان سیستم بهداشتی، درمانی ۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال انجام است بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر واکسینه شدند.

گویا اعلام کرد: این طرح همزمان با ایجاد پایگاه های های ثابت در مدارس و مساجد با همکاری وزارت آموزش و پرورش و تمامی مراکز بهداشتی، درمانی شهری و روستایی شهرستان های یاد شده در حال اجراست.

گویا با اعلام اینکه برای خود ما باورکردنی نبود که ظرف مدت ۴ روز ۸۰۰ هزار هموطن واکسینه شوند، گفت: واکسیناسیون مناطق روستایی و عشایری پایان یافته و عملیات واکسیناسیون در شهرها همچنان ادامه دارد و پیش بینی می کنیم تا قبل از مهلت مقرر به اتمام برسد.

وی استقبال گسترده مردم این مناطق از طرح واکسیناسیون سرخک و سرحجه را یادآورد شد و بیان داشت: استقبال بسیار خوب و گسترده مردم و حمایت های همه جانبه همکاران در دانشگاه های علوم پزشکی زاهدان، زابل، ایرانشهر، هرمزگان، بم، جیرفت و خراسان جنوبی از این طرح بی سابقه بوده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر در خصوص دلایل اجرای این طرح گفت: در سال ۸۲ طی یک عملیات سراسری در کشور بالغ بر ۳۳ میلیون نفر از جمعیت ۹ ماهه تا ۲۵ ساله کشور بر علیه بیماری های سرخک و سرخجه مادرزادی ظرف تنها یک ماه واکسینه شدند.

گویا افزود: هنوز هیچ کشوری در دنیا به این رکورد دست نیافته است و سازمان بهداشت جهانی این طرح را منحصر بفرد اعلام کرد.

وی ادامه داد: موارد ابتلا به سرخک تا قبل از شروع آن برنامه، سالانه ۱۱ هزار مورد ثبت شده بود که با اجرای طرح در سال ۸۲ به کمتر از تعداد انگشتان دست در یک سال رسید.

گویا تصریح کرد: این وضعیت تا سال ۹۰ ادامه داشت تا اینکه موارد ابتلا به سرخک رفته رفته در برخی مناطق کشور عمدتا استانهای جنوب شرقی و استان هایی که جمعیت مهاجر بیشتری دارند به صورت کانونی افزایش یافت.

وی افزود: دلیل این امر هم مهاجرت ساکنین کشورهای همجوار و واکسینه نبودن کودکان آنها بر علیه این بیماری از یکسو و واکسینه نشدن تعداد محدودی از افراد کشور در این مناطق بودند که از دسترسی مامورین بهداشتی ما دور مانده بودند.

وی ادامه داد: در پاسخ به این موارد، ظرف ۴ سال گذشته واکسیناسیون کانونی انجام می شد تا از همه گیری گسترده سرخک جلوگیری شود.

گویا بیان داشت: در سال ۹۳ و ۹۴ با مطالعه عمیقی که در این خصوص صورت گرفت کمیته ایمن سازی کشور در نوبت های متعدد تشکیل و پس از مطالعه مستندان علمی و اجرایی تصمیم گیری شد تا طی یک عملیات گسترده و سریع جمعیت ۲ میلیون نفر افراد ۹ ماهه تا ۱۵ ساله کشور در مقابل سرخک و سرخجه واکسینه شوند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با اتمام موفق طرح، شاهد رقم خوردن افتخار دیگری برای کشور در عرصه سلامت باشیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha