یک متخصص نوزادان تاکید کرد: تعداد دفعات دفع در نوزادان بسته به شرایط نوزاد و مقدار شیری که می‌خورد تغییر می‌کند، البته نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در مقایسه با نوزادانی که شیرخشک یا شیرگاو مصرف می‌کنند، تعداد دفعات دفع بیشتری دارند.

دکتر سید محمد میلانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به عوامل ایجاد کننده یبوست در نوزادان اظهار داشت: یکی از علل، شقاق مقعدی است که باعث عدم دفع یا یبوست می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اختلالات تیروئید عامل دیگر ایجاد کننده عدم دفع است و در بعضی موارد دیگر، نوزاد عیب آناتومیک پیدا می‌کند که باعث یبوست می‌شود.

دکتر میلانی تاکید کرد: بیشترین مساله‌ای که بعدها باعث یبوست می‌شود، سوختگی‌های موضعی و شقاق مقعدی است که پزشکان معمولاً به آن توجه می‌کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که نوزاد از نظر محل دفع مدفوع مشکل انسدادی نداشته باشد چون دستگاه گوارشی و دستگاه دفع مدفوع بعد از تولد برای اولین بار خودش را در معرض عمل و آزمایش قرار می دهد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص پیشگیری از یبوست نوزادان گفت: تغذیه نوزاد و شیر مادر باید به اندازه کافی باشد و به مواردی مانند سوختگی مقعد نوزاد توجه زیادی شود و درصورت مشاهده آن تحت درمان قرار گیرد.

وی به مادران توصیه کرد تا به اندازه کافی شیر داشته باشند و اگر نوزادشان دچار نفخ شکم شد حتماً به پزشک مراجعه کنند.

میلانی در پایان هشدار داد: مادران باید محل خروج مدفوع را به دقت شسته و تمیز کنند و اجازه ندهند ماده باقیمانده مدفوعی باعث ایجاد التهاب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha