وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آماده همکاری جهت ایجاد یک مرکز تحقیقات آلاینده‌های زیست‌محیطی مجهز در استان هستیم تا با شیوه‌های علمی موجود در رابطه با اثرات آلاینده‌ها بر سلامت اطمینان حاصل شده و اگر مخاطره‌ای وجود داشته باشد جهت رفع آن اقدام شود.

رفع مشکلات در سایه اعتدال و امیدوار کردن مردم است

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آماده همکاری جهت ایجاد یک مرکز تحقیقات آلاینده‌های زیست‌محیطی مجهز در استان هستیم تا با شیوه‌های علمی موجود در رابطه با اثرات آلاینده‌ها بر سلامت اطمینان حاصل شده و اگر مخاطره‌ای وجود داشته باشد جهت رفع آن اقدام شود.

 

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی، دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی امروز در جلسه کارگروه سلامت استان مرکزی گفت: کشور با دارا بودن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان، مستحق قرار گرفتن در جایگاه‌ بهتری بویژه‌ در حوزه اجتماعی و خدمات‌رسانی است و از این حیث شایستگی‌های بیشتری دارد.

 

وی مشکلات اعتیاد، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی را از عمده مشکلات استان عنوان کرد و افزود: رفع این مشکلات در سایه اعتدال و امیدوار کردن مردم است. دولت فعلی با سرلوحه قرار دادن این مهم به عهد و پیمان‌های خود عمل کرده و امید است با فرصت‌های بیشتر گام‌های بلندتری در راستای تحقق خواسته‌های مردم بردارد.

 

هاشمی بیان کرد: استان مرکزی چندان محروم نیست و در حوزه سلامت بالقوه و ثروتمند است، اما اگر تدابیر بهتری اندیشیده شده بود، داشته‌ها در این حوزه بیشتر می‌شد.

 

وزیر بهداشت تصریح کرد: هرچند شاخص‌های بهداشت و درمان از نظر فضا، تجهیزات و پزشکان در این استان چندان مناسب نیست، اما این بدان معنا نیست که نسبت به سایر استان‌ها در جایگاه پایینی قرار دارد. از این حیث تفاوت‌ها چشمگیر نیست، اما می‌توانست بسیار بهتر باشد.

 

وی در ادامه گفت: وجود دانشگاه در مرکز استان فرصت مغتنمی است که اگر سرانه آموزشی درست دیده می‌شد، ظرفیت دانشگاهی استان از این لحاظ در جایگاه بهتری قرار می‌گرفت.

 

هاشمی ادامه داد: در مجموع وضعیت بهداشت در این استان مطلوب است و خانه‌های بهداشت تقریباً تکمیل شده‌ و مراکز بهداشتی ظرف این دولت طی 1.5 سال آینده کامل خواهند شد.

 

وزیر بهداشت و درمان گفت: وضعیت نیروها از جمله پزشک، ماما، بهورز در همه نقاط استان مطلوب است البته در حوزه، غذا، آلاینده ها و آشامیدنی‌ها باید کنترل بیشتری صورت بگیرد و تجهیزات لازم در این زمینه‌ها در اختیار قرار خواهد گرفت.

 

وی تصریح کرد: در مورد بیمارستان آیت‌الله خوانساری امید است مجتمعی که مربوط به بیماران سرطانی است کامل شود. تلاش بسیاری در این راستا توسط مسئولان صورت گرفته است.

 

هاشمی گفت: قطعاً در هر مرحله‌ای که نیاز باشد از سوی دولت، کمک‌ها و امکانات به ویژه جهت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام صورت خواهد گرفت.

 

وی با اشاره به وضعیت بیمارستان حضرت ولیعصر(عج)، خاطرنشان کرد: امید است با توجه به همتی که در استان وجود دارد، این پروژه هر چه زودتر به سرانجام برسد. امیدواریم در سفر رئیس جمهور این پروژه به نتیجه برسد.

 

وزیر بهداشت تأکید کرد: مردم وعده و وعیدهای بسیاری شنیده‌اند و باید در راستای عملیاتی کردن این وعده‌ها اهتمام بورزیم.

 

هاشمی ضمن اشاره به نیازهای بیمارستان طالقانی تصریح کرد: وعده‌های داده شده درباره توسعه، اصلاح و تحویل تجهیزات در بخش زایمان اجرایی خواهد شد.

 

وی وضعیت بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) را مطلوب دانست و گفت: تجهیزات مورد نیاز این بیمارستان و بیمارستان شازند نیز ارائه و مشکلات حتماً برطرف خواهند شد.

 

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به شرایط شهرستان خنداب اظهار کرد: مقرر است به همراه دکتر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به خنداب سفر شود. کشور در این منطقه سرمایه‌گذاری بسیاری کرده که نه ‌تنها برای سازمان انرژی اتمی بلکه برای سایر دستگاه‌ها همچون وزارت نیرو، شرکت نفت و پتروشیمی، مسئولیت اجتماعی ایجاب می‌کند و آنها باید حتماً به وظایف خود عمل کنند.

 

هاشمی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی سهم پررنگی در ساخت بیمارستان هزار تختخوابی دارد تا از محل پرداخت بیمه درمان به ساخت بیمارستان کمک کند. استاندار این مهم را به طرق ممکن پیگیری کند.

 

وی با بیان اینکه صنایعی همچون پتروشیمی نمی توانند در توسعه خدمات از جمله خدمات پزشکی حضور پیدا نکنند، افزود: به دلیل امکان بروز سوانح احتمالی همچون سانحه انفجاری که در بازنه رخ داد، جای اینگونه خدمات باید در پتروشیمی دیده شود. یکی از مهم‌ترین نواقص در پتروشیمی‌ها بجز آلایندگی که دارند عدم اقدام در راستای ایجاد مرکز خدمات پزشکی است.

 

وی با تأکید بر ساخت این مراکز در پتروشیمی تصریح کرد: در کنار خدمات صنعتی و نفتی باید آسایش را به مردم عرضه کرد که این مهم باید در همه جای کشور اتفاق بیافتد.

 

هاشمی با اشاره به آمارهای ارائه شده درباره شیوع بیماری سرطان در استان مرکزی، بیان کرد: استان مرکزی یک استان نیمه‌صنعتی است اما آمار سرطان نباید تنها به حساب صنعتی بودن گذاشته شود.

 

وزیر بهداشت افزود: یکی از دلایل افزایش آمار سرطان این است که خدمات افزایش پیدا کرده و ابزارهای تشخیصی، مهارت و دانش افراد ارتقاء یافته و منجر به کشف بیشتر موارد سرطان شده است.

 

هاشمی بیان کرد: آمار سرطان در کشور نسبت به کشورهای مشابه پایین‌ترین ارقام را دارد، البته این بدان معنا نیست که نسبت به آن باید آسوده باشیم بلکه زنگ‌خطر در این باره حتماً باید به صدا درآید.

 

وی تصریح کرد: با توجه به مسن شدن جمعیت کشور این آمار افزایش خواهد یافت و نباید این ارقام را به عواملی چون صنعتی شدن نسبت داد و نباید این دو را در تقابل با یکدیگر قرار دهیم.

 

هاشمی اظهار کرد: امید است در بودجه سال 95 نمایندگان استان برای تغییر شاخص‌ها جهت برقراری عدالت بیشتر در مقایسه با سایر استان‌ها اعتبارات لازم را کسب کنند.‌

 

به گزارش ایسنا، محمود زمانی قمی استاندار مرکزی نیز گفت: بیش از 20 درصد بنزین مصرفی روزانه ایران در استان مرکزی تولید می‌شود و در بسیاری از صنایع بزرگ در حوزه اقتصاد و معیشت ایران، استان مرکزی دارای جغرافیایی تأثیرگذار است.

 

وی افزود: رضایت عمومی از تحول بهداشت و درمان در این استان نیز مشهود است و بسیاری از بیمارستان‌های فرسوده مرمت شده و بدهی‌ بیش از 150 میلیارد تومانی علوم پزشکی استان تقریباً پرداخت شده است، اما تا رسیدن به وضعیت قابل قبول‌تر فاصله بسیاری هست.

 

زمانی‌قمی با اشاره به اینکه 20 بیمارستان در استان خدمات‌رسانی می‌کنند، تصریح کرد: تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت به دلیل عدم وجود تخصص‌های لازم، ضریب اشغال تخت‌ها پایین بود.

 

وی افزود: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و استان بر تجمیع بیمارستان امیرکبیر و بیمارستان طالقانی اراک اتفاق نظر دارند، همچنین با تأمین اعتبار جهت افتتاح بیمارستان هزار تخت‌خوابی موافقت شده است.

 

زمانی قمی خواستار اعزام یک تیم برای بررسی کارشناسانه این مهم به استان شد و گفت: برای تسریع در تکمیل بیمارستان ولیعصر(عج) نیاز به اعتبارات هست.

 

وی خاطرنشان کرد: بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک دارای ضریب اشغال 100درصد است و بیماران بسیاری در نوبت بستری هستند، امید است با استمداد وزارت بهداشت شاهد تکمیل این بیمارستان نیز باشیم.

 

استاندار مرکزی گفت: تأمین نیروی انسانی در شبکه بهداشت و درمان خنداب و فراهان که طی نامه‌ای ارسالی به آن اشاره شده، مورد درخواست است.

 

وی عنوان کرد: صدور مجوز برای ایجاد مرکز تصویربرداری مستقل در اراک با مشارکت بخش خصوصی که یک شرکت آمادگی سرمایه‌گذاری 20 میلیاردی دراین حوزه را کرده است و اوقاف نیز اعلام مشارکت کرده است از دیگر خواسته های استان است.

 

به گزارش ایسنا، عباس رجایی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: استان مرکزی به دلیل مرکزیت و همجواری با استان تهران باید در شرایطی باشد تا در قبال هر اتفاقی در پایتخت قادر به کمک بوده و یاری دهنده باشد.

 

وی با بیان اینکه این استان در زمینه‌های گوناگون بسیار عقب است، افزود: پروژه تکمیل بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) در دوران مجلس هفتم مصوب شد و مقرر بود طی پنج سال به اتمام برسد، اما با گذشت 10 سال هنوز نیمه‌کاره است این در حالیست که بیمارستان مذکور از لحاظ مرکزیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

رجایی ادامه داد: مقرر بود بیمارستان مستقل سوانح و سوختگی احداث شود که هنوز این مهم شکل نگرفته است در حالیکه می‌طلبد به لحاظ دارا بودن شرایط خاص صنعتی در استان تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.

 

وی اضافه کرد: اگر قرار است این بخش در بیمارستان جنرال ساخته شود باید از شرایط مناسب برخوردار بوده و در بحران‌ها پاسخگوی خوبی باشد.

 

رجایی خواستار توجه و کمک بیشتر به بیمارستان خوانساری اراک شد و گفت: آمار سرطان در استان نسبت به میانگین کشوری بالاست و انتظار کمک و توجه ویژه به این بخش می‌رود، همچنین جایگاه نیروی انسانی از لحاظ تخصصی و تشکیلاتی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس بیان کرد: در حوزه پدافند غیرعامل در شهرستان خمین همه دستگاه‌ها مسئولیت دارند و باید به صورت ویژه به بخش بهداشت و درمان در این شهرستان بها داده شود.

 

وی افزود: انتظار می رود علاوه بر سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و درمان نیز در این شهرستان به طور جدی تر وارد عمل شود.

 

رجایی با اشاره به راه‌اندازی مرکز تحقیقات بررسی آلاینده‌های زیست‌محیطی در استان، گفت: احداث این مرکز در گذشته مصوب شده، اما هنوز عملیاتی نشده است و ما آمادگی کامل برای راه‌اندازی آنرا داریم.

 

وی در ادامه اظهار کرد: دانشگاه آزاد با حدود 40 هزار دانشجو در سطح استان قابلیت راه‌اندازی رشته علوم پزشکی و بیمارستان را دارد.

 

رجایی تصریح کرد: استان مرکزی دارای سمن‌های متعددی در حوزه بهداشت و درمان است که همگی از مکان و امکانات محروم هستند و انتظار می‌رود کمک‌ها اعم از تهیه تجهیزات و ساختمان به سمن‌ها ویژه باشد.

 

وی گفت: اراک به عنوان شهری سالم از منظر غذا تأیید شده سازمان غذا و دارو است و انتظار می‌رود نقش و اختیارات آن در این حوزه در سطح استان بیشتر شود.

 

به گزارش ایسنا، دکتر حسن طاهراحمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: برای پرداخت حقوق 2500 نفر از کارمندان علوم پزشکی از میان 8500 کارمند شاغل، با مشکلاتی مواجه هستیم و برای تأمین آن ماهیانه از درآمدهای اختصاصی خود کمک می‌گیریم.

 

وی با اشاره به رشد حوزه دانشگاهی بیان کرد: تعداد دانشجویان با افزایش فضای دانشگاهی علوم پزشکی طی دو سال از 1600 نفر به3600 نفر افزایش یافته است.

 

طاهراحمدی بر ساخت بیمارستان هزار تخت‌خوابی تاکید کرد و گفت: سرانه هر بیمار در دنیا 11 میلیون تومان است اما این رقم در کشور ما تنها شش میلیون تومان است.

 

وی با بیان اینکه پنج هزار بیمار سرطانی در استان به ثبت رسیده است، افزود: علاوه بر این، بیش از 1600 بیمار ام.اس وجود دارد که ممکن است این آمار ارتباطی با آلاینده‌ها داشته باشد و شورای گسترش در این راستا دستور احداث مرکز تحقیقات آلاینده‌های زیست‌محیطی را صادر کرده است.

 

به گزارش ایسنا، عزیزی نماینده شازند گفت: 70درصد از جمعیت شازند بیمه خدمات درمانی هستند و باید از هجوم بیماران شهرستان شازند به اراک جلوگیری کرد.

 

وی افزود: شازند پس از ساوه بزرگترین شهرستان استان مرکزی است و 87 خانه بهداشت در آن استقرار دارد.

 

وی افزود: پنج هزار واحد مسکن مهر در شهرک مهاجران شازند ساخته شده، اما برای نیازهای درمانی و بهداشتی این منطقه مراکزی اندیشیده نشده است.

 

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت در پایان با اهدای لوح سپاس به غلامرضا فتح‌آبادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استان از زحمات وی در حوزه‌های مربوطه از جمله در بخش سمن‌ها تقدیر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha