وزیر بهداشت، كاهش تماس با مسافرانی كه از خارج از كشور بازمی‌گردند را یكی از عوامل پیشگیری از آنفلوانزای نوع آ عنوان و خاطرنشان كرد: باید برای مبارزه با این بیماری آماده باشیم كه خوشبختانه كمیته كشوری در وزارت بهداشت دستورالعمل‌های لازم را تهیه كرده و بخش زیادی از آن ابلاغ شده، همچنین برنامه آموزش مداوم هم به صورت مكتوب تهیه و كتابی نیز برای جامعه پزشكی تهیه شده است.

دكتر كامران باقری لنكرانی در حاشیه طرح معرفت ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد در خصوص آنفلوآنزای نوع A، اظهار داشت: روند بیماری در كل دنیا تقریبا حالت ناهمگن دارد و در برخی كشورها چرخه بیماری سریع‌تر شده و آمار مرگ و میر هم افزایش پیدا كرده؛ اما در برخی كشورها عكس این قضیه در حال اتفاق افتادن است.

وی افزود: پیش‌بینی ما برای كشور خودمان این است كه با شروع فصل سرما احتمالا چرخه شدیدی را داشته باشیم. اتفاقی كه در دو هفته گذشته رخ داد علی‌رغم تیتر برخی رسانه‌ها كه حاكی از پرشتاب‌تر شدن روند نفوذ بیماری آنفلوآنزای نوع A بود، مقداری كاهش پیدا كرده است. ما روزهایی را داشتیم كه آمار بیماران جدیدمان بیش از 20 نفر بود اما متوسط تعداد بیماران هفته گذشته‌ كمتر از 10 نفر بود.

وی ادامه داد: در این هفته تقریبا روند تثبیت شده‌ای را می‌بینیم كه آمار آن را چهارشنبه اعلام خواهیم كرد اما همه این آمارها به این معناست كه اطلاع‌رسانی عمومی نقش مهمی را ایفا می‌كند و اگر ما كاهش شتاب را می‌بینیم به دلیل همین اطلاع‌رسانی و رعایت اصول اولیه بهداشتی است.

وی افزود: بخش‌نامه‌ای نیز به همه دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور ارسال شده كه برنامه آموزشی آنفلوآنزای نوع A جزو برنامه اجباری برای همه گروه‌های مشمول آموزش مداوم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha