شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 168204

حتی اگر سیستم گوارش و دفع بدنتان مثل ساعت کار کند باز هم مواقعی پیش می آید که همه چیز کند می شود و به مشکل می خورید. هر آنچه برای شکست دادن و جلوگیری از این مشکل شایع ( یبوست ) باید بدانید را برایتان لیست کردیم.

هرآنچه باید درباره یبوست بدانید

سلامت نیوز: حتی اگر سیستم گوارش و دفع بدنتان مثل ساعت کار کند باز هم مواقعی پیش می آید که همه چیز کند می شود و به مشکل می خورید. هر آنچه برای شکست دادن و جلوگیری از این مشکل شایع ( یبوست ) باید بدانید را برایتان لیست کردیم.


وقتی کار سخت می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی،عبارت " یبوست " به چند مشکل اشاره دارد. اول کم شدن حرکت روده. به صورت طبیعی روده روزی سه مرتبه یا یک مرتبه در سه روز باید کار کند. یبوست داشتن همچنین به معنای این است که مدفوع خشک و سخت شده، و به همین خاطر به سختی از مسیر عبور می کند. پس اگر در اجابت مزاج فاصله افتاد و با سختی همراه بود به احتمال زیاد دچار یبوست هستید.


داخل لوله کشی بدن

برای اینکه درک کنیم یبوست چگونه اتفاق می افتد، باید بفهمیم که مدفوع چگونه ساخته می شود. از شروع ساخته شدن تا خروج 24 تا 72 ساعت طول می کشد.

1- غذایی که می خورید وارد معده می شود، جایی که به ذرات کوچک خرد می شود.
2- این ذرات به روده کوچک می روند، جایی که آنزیم ها پروتئین و چربی را می شکنند، تا آنها نیز مانند دیگر مواد مغذی جذب شوند.
3- چیزی که باقی می ماند ( میکسی مایع از فیبر، باکتری، چربی های هضم نشده، و مخاطی که از مسیر گوارشی آمده ) به طرف روده بزرگ حرکت می کند، که آب را خارج کند و مدفوعی جامد بسازد.
4- مدفوع از راست روده عبور می کند، در پایان روده بزرگ، جایی که فشرده می شود.
5- وقتی راست روده ظرفیتش پر شد، مغزتان سیگنالی ارسال می کند که دیگر  وقتش است! وقتی آماده بیرون راندن مدفوع می شوید، عضلات شکم و رکتوم فعال می شوند، در حالی که عضلات اسفنکتر در حالت استراحت هستند.


مشکل چیست؟

گاهی مسائل مکانیکی باعث گیر کردن می شود، برای مثال عضله داخل روده دچار مشکل شده و نمی تواند به صورت طبیعی حرکت کند.دفع  مدفوع هرچقدر طول بکشد یعنی روده بزرگ آب بیشتری جذب کرده. مدفوع خشک و سخت شده و بیرون آمدنش نیز دشوارتر است. مشکل می تواند از عضلات رکتال یا اسفنکترنیز باشد.


مقصران یبوست

دیگر شرایطی که باعث گرفتگی می شود: بیماری که اعصاب را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند ام اس یا پارکینسون. مشکلات رکتوم مانند زخم های کوچک، یا بواسیر، سندروم روده تحریک پذیر، و رشد سرطانی، که می توانند مسیر روده را ببندند. اما در یبوست های خفیف علت گرفتگی ساده تر از این موارد است.


استرس دارید

انتقال دهنده های عصبی که مغز هنگام استرس آزاد می کند با گیرنده های عصبی داخل روده بزرگ نیز تداخل پیدا می کنند. اضطراب پایدار می تواند باعث تنبلی عضلات داخل روده شود.


به مسافرت می روید

شاید برنامه غذایی تان آنچنان سالم نباشد و یا به اندازه کافی آب نمی نوشید، همچنین باید بی حرکت داخل ماشین یا هواپیما بنشینید. تغییر موقعیت زمانی نیز می تواند روی عادات روده تاثیر بگذارد. ممکن هم هست از اینکه وارد فضایی متفاوت شده باشید احساس راحتی نداشته باشید.


از داروهای جدید استفاده می کنید

اگر فکر می کنید مقصر داروهای جدیدی است که استفاده می کنید با پزشک خود درباره عوارض جانبی آنها صحبت کنید، اگر تاثیر داشت صحبت کنید که اگر می شود دارویی جایگزین برای شما تجویز کنند.


هورمون ها

هر نوع نوسان در هورمون – به علت عادت ماهیانه، بارداری یا یائسگی – می تواند روی روده نیز تاثیر داشته باشد. بسیار از زنان قبل از عادت ماهیانه مقاطعی از یبوست را تجربه می کنند و هنگام عادت ماهیانه مشکلشان حل می شود. مشکلات سلامتی که روی هورمون ها تاثیر دارد مانند تیروئید یا دیابت نیز می توانند باعث یبوست شوند.


چگونه طبیعی بشویم و بمانیم

بازگرداندن اوضاع به روال عادی شاید به نظر کاری دشوار بیاید، اما می توانید طوری عمل کنید که چنین نباشد. غذاها و عادات بدی که در ادامه می آید را کنار بگذارید ( مواردی هم گفته می شود که باید انجام دهید ) تا دوباره روده ای سالم داشته باشید.


به اندازه کافی فیبر دریافت کنید

فیبر کامل در سیستم گوارش شکسته نمی شود، بنابراین به سرعت از روده عبور می کند – باقی غذاها را هم با خود حرکت می دهد. بعضی از بهترین منابع فیبر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل ها هستند. خانم های بالغ روزانه 25 گرم فیبر نیاز دارند و آقایان هم کمی بیشتر، اما متاسفانه بسیاری از ما خیلی کمتر از این میزان فیبر مصرف می کنیم.


مقدار زیادی آب بنوشید

برای بیرون راندن ضایعات از بدن به مقدار زیادی آب نیاز دارید. همچنین نوشیدن آب باعث مرطوب ماندن مدفوع می شود که کار دفع را ساده می کند.


از مسهل استفاده نکنید

استفاده مرتب از مسهل های بدون نیاز به نسخه می تواند یکی از علل اصلی یبوست باشد. اگر مشکلتان برنامه غذایی ضعیف، عوارض جانبی یک دارو و یا حتی بیماری جدی هم که باشد بهتر است از این نوع داروها استفاده نکنید. استفاده ی مسهل می تواند تعادل باکتری های سالم داخل روده را برهم بزند.


ورزش کنید

عضلات داخل روده از باقی بدنتان پیروی می کند. در طول روز هرچقدر بیشتر حرکت داشته باشید این عضلات نیز بیشتر حرکت کرده، و زباله های بدن را تخلیه می کنند.


نگهش ندارید!

به تاخیر انداختن حرکت روده می تواند باعث چرخه ای از یبوست شود. در دراز مدت این کار می تواند باعث کندی سرعت عمل روده شود.


پروبیوتیک ها را امتحان کنید

این باکتری ها به فلور سالم معده کمک می کنند و درنتیجه هضم بهبود می یابد. تحقیقات نشان داده مصرف مکمل های پروبیوتیک به کاهش یبوست و نرم شدن مدفوع کمک می کند.


در دستشویی شبکه های اجتماعی را چک نکنید!

حتی اگر فشار هم وارد نکنید، نشستن می تواند فشار روی راست روده را بالا ببرد. این فشار عضلات را ضعیف می کند. اگر این کار آنقدر طول می کشد که باید گوشی همراه خود را با خود ببرید نشانه ی خوبی نیست. بیرون راندن مدفوع راهی سریع و البته بی عوارض است – به هر حال نابرده رنج گنج میسر نمی شود!


برای شما طبیعی است؟

یک نگاهی به کاری که کردید بکنید ( خودتو لوس نکن همه از این کارا می کنن ) و مدفوع خود را سریع چک کنید. در ادامه می توانید فرق طبیعیو غیر طبیعی را متوجه شوید.


رنگ

چه رنگی طبیعی است؟ انواع رنگ قهوه ای را طبیعی می گوییم.
چه رنگی طبیعی نیست؟ قرمز و سیاه می توانند نشان از خون داشته باشند – البته مدفوع سیاه رنگ گاهی به خاطر خودن آهن است، و مدفوع قرمز رنگ نیز می تواند به دلیل خوردن زیاد چغندر باشد. مدفوعی که به سفیدی یا زردی بزند نشانه از آن دارد که بدن نمی تواند به خوبی مواد مغذی غذاها را جذب کند.

ثبات

چه چیز طبیعی است؟ مدفوع باید به اندازه کافی صاف و نرم باشد که بتواند به سادگی عبور کند، اما همچنان باید تراکم داشته باشد.
چه چیز غیر طبیعی است؟ مدفوع کوچک و سخت نشان از این دارد که به اندازه کافی فیبر مصرف نمی کنید. مدفوع خمیری یا آبکی نشان دهنده ی التهاب است، که می تواند به دلیل مصرف برخی داروهای خاص، عدم تحمل مواد غذایی، حساسیت و یا عفونت اتفاق بیفتد.

بو

چه بویی طبیعی است؟ غذاها در معده شکسته می شود و این کار باعث آزاد شدن گاز می شود. پس بویی که از مدفوع خارج می شود اجتناب ناپذیر و البته ناخوشایند است. بوی طبیعی کمی اذیت کننده است.
چه بویی غیر طبیعی است؟ اگر بو به شدت غیر قابل تحمل و تیز باشد غیر طبیعی است. در بیشتر مواقع بوی خیلی قوی نشان از برنامه غذایی سرشار از چربی و قند است. همچنین این نوع بو می تواند به علت عفونت نیز باشد.


شکل

چه شکلی طبیعی است؟ مدفوع بلند و سوسیسی شکل.
چه شکلی غیر طبیعی است؟ مدفوع نازک درست مانند مداد – مخصوصا اگر به مرور نازک تر شود، می تواند نشان از رشد سرطانی داخل روده بزرگ باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha