چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 16831

محققان کشور با استفاده از روش کشت بافت موفق به تولید نهال و محصول گردو و خرمای عاری از قارچ و باکتری شدند.

حسن ورشوچی مجری طرح در گفتگو با مهر با بیان این خبر هدف از اجرایی کردن این پروژه را بازسازی نخلستانهای آسیب دیده در جنگ ذکر کرد و گفت: در آن زمان حدود 5/3 میلیون درخت خرما در جنگ سوخت که تنها راه بازسازی آنها استفاده از فناوری بیوتکنولوژی بود از این رو طی 17 سال مطالعه امکان تولید نهال خرما از طریق کشت بافت را در کشور فراهم کردیم.  

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر موفق به تولید تکثیر نخل در مقیاس انبوه شده ایم، افزود: نخلستان زمانی اقتصادی است که بر اساس سازگاری استانی که در آن کشت انجام می شود، یکنواختی در آن حفظ و یک نوع واریته در آن کاشته شود.

ورشوچی با تاکید بر اینکه هرگز نمی توان از طریق پاجوش سنتی به طور یکنواخت نهال تضمین شده نخل را تولید کرد، اظهار داشت: با استفاده از شیوه کشت بافت امکان تکثیر انبوه گونه های مرغوب در کشور فراهم شد.

وی در این باره توضیح داد: دلیل این امر این است که نهال مادری سالم با "پای جوشهای" سالم و دارای میوه مرغوب و سالم مبنای تکثیر قرار می گیرند. به این ترتیب ما توانستیم یکی از معضلات بخش باغبانی کشور که عرضه نهال سالم است را مرتفع کنیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت رعنا با بیان اینکه این روش در نخلستانهای استان هرمزگان اجرایی شده است به مهر گفت: با اجرایی شدن این روش موفق به تولید خرمای درجه یک و مرغوب شدیم. ولی با تمام تلاشی که برای بهبود نخلستانها انجام شد متاسفانه در این استان هکتارها جنگل خرما داریم که محصول آنها بی کیفیت است و میوه آنها بر روی درخت و زمین باقی می ماند و به مصرف دام می رسد این در حالی است که با استفاده از این روش آب و خاک و انرژی ایمن می شود.

مجری طرح، گیرایی عالی در مزرعه و عملکرد مناسب، امکان تولید گیاهان عاری از هرگونه قارچ و باکتری و ویروس، افزایش قابلیت رشد، میوه دهی و یکنواختی عالی نهال و عدم نیاز به پیوند را از ویژگیها و امتیازات این روش در هر دو گیاه زیتون و گردو ذکر و اضافه کرد: علاوه بر اینها سرعت رشد و باردهی حاصل از نهال کشت بافت چند برابر نهال سنتی است.

ورشوچی همچنین "خود ریشه زا" بودن نهالهای گردو را از امتیازات دیگر این گیاه نام برد اظهار داشت: زمانی که گردو پیوند زده می شود ابتدا به پایه پیوند زده می شود و بعد به باغ منتقل می کنند ولی در این روش ما گیاهی تولید می کنیم که ریشه دارد و نیاز به پیوند ندارد و مستقیم در زمین کاشته می شود.

وی دنیای آینده را دنیایی معرفی کرد که نمی توان با روشهای سنتی پیش رفت بلکه باید از تکنیکهای پیشرفته از جمله تکثیر نهال از طریق کشت بافت که یکی از شاخه های علم بیوتکنولوژی است بهره برد، ادامه داد: از این رو در ادامه اقدامات خود، تکثیر گل و گیاهان زینتی و گیاهان دارویی از طریق کشت بافت را در دستور کار داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha