یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 168314

پزشکان معتقدند که نوشیدن مقدار متعادل قهوه در زمان بارداری روی رفتار و هوش کودک تاثیر منفی ندارد.

سلامت نیوز:پزشکان معتقدند که نوشیدن مقدار متعادل قهوه در زمان بارداری روی رفتار و هوش کودک تاثیر منفی ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، به گفته تیمی از پزشکان در آمریکا، اگرچه مصرف کافئین در طول دوران بارداری معمول است اما تاکنون مطالعات محدودی به بررسی ارتباط بین تاثیر احتمالی مصرف این ماده خوراکی در زمان حاملگی بر رفتار و ذهن کودک پرداخته‌اند.


به گفته پزشکان، نگرانی مادران باردار از این واقعیت نشات می‌گیرد که کافئین با عبور از جفت سطح «کاتکول‌آمین‌» را در بدن مادر افزایش دهد. کاتکول‌آمین‌ جزوهورمون‌های جنگ و گریز و یکی از شاخص‌های استرس به حساب می‌آید و استرس مادر، عامل محرک در زایمان زودهنگام است.


پزشکان ابتدا به بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده از 2197 مادر باردار در فاصله سال‌های 1959 تا 1974 پرداختند. در این دوره زمانی تعداد کمتری از زنان باردار نسبت به تاثیرات منفی مصرف کافئین نگرانی داشتند. همچنین این تیم تخصصی از ماده شیمیایی «پاراگزانتین» که یک محرک عصب مرکزی استفاده کردند.


متخصصان پس از مقایسه سطح پاراگزانتین در هفته‌های بیستم و بیست و ششم بارداری با ضریب هوشی و مشکلات رفتاری کودک در سنین چهار تا هفت سالگی دریافتند که هیچ الگوی ثابتی بین مصرف کافئین توسط مادر و وضعیت ضریب هوشی و رفتار کودک در دوره‌هایی که شرایط زندگی او مطالعه شده، وجود ندارد.


همچنین 11 درصد از این کودکان در سن چهار سالگی و 7 درصد در سن هفت سالگی دچار اضافه وزن بودند هرچند به گفته پزشکان بین مصرف این ماده خوراکی و چاقی دوران کودکی ارتباطی وجود ندارد.


به گزارش مدیکال دیلی، متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: در مجموع می‌توان نتیجه گرفت مادران بارداری که در این دوران یک یا دو فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند نباید در مورد سلامت فرزند خود نگرانی داشته باشند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha