رئیس انجمن نفرولوژی ایران با بیان اینکه دو سوم علت پیوند کلیه در ایران کنترل نکردن دیابت و فشار خون است، گفت: اگر افراد مبتلا به دیایت و فشار خون بیماری خود را کنترل کنند می‌توان از آسیب رساندن به کلیه پیش‌گیری کرد و یا زمان پیوند را به تعویق انداخت.

سلامت نیوز:رئیس انجمن نفرولوژی ایران با بیان اینکه دو سوم علت پیوند کلیه در ایران کنترل نکردن دیابت و فشار خون است، گفت: اگر افراد مبتلا به دیایت و فشار خون بیماری خود را کنترل کنند می‌توان از آسیب رساندن به کلیه پیش‌گیری کرد و یا زمان پیوند را به تعویق انداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،دکتر محمدرضا گنجی  با بیان اینکه پیوند کلیه در ایران با موفقیتی بیش از 95 درصد همراه است، گفت: بیش از 95 درصد افرادی که پیوند کلیه انجام می‌دهند می‌توانند به زندگی اجتماعی خود بازگردند و فعالیت گذشته خود را ادامه دهند.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران، افزود: بیمارانی که در کشور پیوند کلیه انجام می‌دهند در سال اول زندگی بعد از پیوند دچار مشکل نمی‌شوند و شانس زنده ماندن آنها طی سال اول بیشتر است، اما ما باید سعی کنیم بتوانیم عمر بیماران را بعد از 10 تا 20 سال بعد پیوند نیز گسترش دهیم.وی با بیان اینکه میانگین سنی افرادی که پیوند کلیه انجام می‌دهند 40 تا 45 سال است، عنوان کرد: اما در این میان بیمار 75 ساله تا کودک 3 نیز وجود دارد.

گنجی، دیابت و فشار خون را عامل اصلی بروز نارسایی کلیه دانست و گفت: دیابت و فشار خون دو عامل بسیار مهم است که افراد باید به آن توجه بسیاری داشته باشند و در صورت ابتلا به صورت مکرر برای بررسی بیماری به پزشک متخصص مراجعه کنند زیرا متاسفانه دو سوم علت پیوند کلیه در ایران کنترل نکردن دیابت و فشار خون و یک سوم آن به دلیل بیماری‌های اکتسابی و ارثی است.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران، افزود: کنترل کردن دیابت و فشار خون موجب پیشگیری از آسیب به کلیه و یا تعویق انداختن پیوند می‌شود.وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: متاسفانه با وجود تلاش‌های موفقیت‌ آمیز انجام شده در این زمینه حدود 8 ماه است که متخصصان و جراحان کلیه هیچ گونه دستمزدی دریافت نکرده‌اند.

گنجی در خصوص علت این مساله عنوان کرد: وزارت بهداشت به تازگی برای نفرولوژیست‌ها تعرفه در نظر گرفته است و قصد دارد اداره پیوند را از اداره بیماری‌های خاص مجزا کند بر این اساس اعلام کرده تا زمان تفکیک و مشخص شدن مدیریت پرداختی صورت نخواهد گرفت.رئیس انجمن نفرولوژی ایران، خاطرنشان کرد: متاسفانه این امر موجب کاهش کمیت پیوند‌های کلیه در ایران می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha