چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 16839

پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات خود به اطلاعات جدیدی در مبارزه با سلولهای سرطانی دست یافتند و نشان دادند که چگونه می توان رشد سلولهای سرطانی را با کاهش گلولز (قند) متوقف کرد.

از سال 1923 دانشمندان می دانند که سلولهای سرطانی بیشتر از سلولهای عادی گلوکز (قند) مصرف می کنند. اکنون محققان موسسه سرطان هانتسمن و دانشگاه یوتاه دریافتند که این فرایند چگونه رخ می دهد و چگونه می توان با کمک گلوکز رشد تومورها را کنترل و متوقف کرد.

به گفته این دانشمندان، در طول رشد سلولها چه سلولهای عادی و چه سرطانی، گلوکز (قند) و گلوتامین (نوعی اسید آمینه) نقش مهمی ایفا می کنند.

گلوکز و گلوتامین در رشد سلولها بسیار مهم هستند اما تاکنون اعتقاد بر این بود که عملکرد این دو ماده به صورت مستقل انجام می شود.

اکنون این محققان کشف کردند که این دو ماده به صورت تقریبا وابسته به هم فرایند رشد سلولها را اداره می کنند به طوری که با محدود کردن میزان دسترسی گلوتامین استفاده از گلوکز نیز متوقف می شود.

براساس گزارش ساینس دیلی، این دانشمندان با تمرکز بر روی پروتئین MondoA دریافتند که در حضور گلوتامین، MondoA بیان ژنی به نام TXNIP را متوقف می کند. زمانی که این ژن به وسیله MondoA خاموش شد سلولهای عادی شروع به جذب بیشتر گلوکز کردند و به این ترتیب سلولهای توموری گلوگز کمتری به دست آوردند و در نتیجه رشد آنها به تدریج متوقف شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha