دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 168391

«کرانیوساکرال‌تراپی» نوعی طب جایگزین است که در آن فرد متخصص، «نقاط لمسی» روی جمجمه و مفصل‌های کوچک آن را به آرامی ماساژ می‌دهد.

سلامت نیوز:«کرانیوساکرال‌تراپی» نوعی طب جایگزین است که در آن فرد متخصص، «نقاط لمسی» روی جمجمه و مفصل‌های کوچک آن را به آرامی ماساژ می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، متخصصان این شیوه درمانی به اثرات مفید و معجزه‌آسای آن معتقدند . نحوه عملکرد این روش مبتنی بر یک مفهوم تقریبا بحث‌برانگیز است بر این اساس که مغز و نخاع دارای پالس‌ها و تکانه‌های خاصی هستند که یک فرد آموزش‌دیده و ماهر در این رشته می‌تواند آنها را تنظیم کند.
در عین حال با وجودی که متخصصانِ کرانیوساکرال‌تراپی اذعان می‌کنند که شاهد نتایج سودمندی از بکارگیری این روش بوده‌اند اما در حال حاضر شواهد علمی ناچیزی در مورد کارآیی واقعی آن وجود دارد.


نتایج یک مطالعه در سال 2011 روی مبتلایان فیبرومیالژیا (درد اسکلتی – عضلانی) نشان داد که کرانیوساکرال‌تراپی به بهبود کیفیت زندگی و کاهش اضطراب در این بیماران کمک کرده اما با این حال کارشناسان موسسه ملی سلامت در آمریکا به این نتیجه رسیدند که لازم است تحقیقات بیشتری برای تایید ادعاهای مرتبط با این روش درمانی انجام شود.


«اسکات ویس» از فیزیوتراپیست‌های نیویورک معتقد است: تمامی ادعاهای مربوط به سودمند بودن کرانیوساکرال‌تراپی در بهترین حالت داستان‌سرایی به نظر می‌رسد و در واقع شبه‌علم است. یعنی بر اساس باورها و ادعاهایی است که پایه علمی ندارند.


با این حال متخصصان این حوزه معتقدند که می‌توان از روش کرانیوساکرال‌تراپی در درمان انواع مشکلات و ناراحتی‌ها از جمله یبوست، سندرم روده تحریک‌پذیر، میگرن و درد گردن سود برد.


در این شیوه درمانی فرد متخصص در طول جلسه درمانی یک تا دو ساعته، نقاط لمسی جمجمه بیمار و مفاصل ریز روی آن را به منظور تنظیم مایع مغزی نخاعی با حرکات سبک ماساژ می‌دهد. همچنین با انگشت روی نقاط انتخاب شده در اطراف زانو، پا و نیم تنه فشار وارد می‌کند. بسیاری از درمانگرها، حس کاهش درد و آرامش ناشی از این روش را حاصل ترشح اندورفین‌ها می‌دانند که به برخی افراد کمک می‌کند تا درد را کنترل کنند.


به گزارش «مادر نیچر نت‌وورک»، همچنین برخی متخصصان معتقدند که این روش برای افراد مسن، کودکان و افرادی که قادر به تحمل درمان‌های فیزیکی نیستند مناسب است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha