محققان آمریکایی پروتئین مهمی را کشف کردند که می تواند در توسعه سلولهای بزرگسال از سلولهای بنیادی و مبارزه با سرطان مغز نقش بنیادی ایفا کند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا این پروتئین را که Huwe1 نام دارد شناسایی کردند. Huwe1 به سلولهای بنیادی در توسعه و تمایز به سلولهای بزرگسال کمک می کند.

همچنین این تحقیقات نشان می دهد که این پروتئین در گسترش بیشتر نوعی سرطان مغز به نام "گلیوبلاستوما مولتی فرم" که به کودکان و بزرگسالان آسیب می رساند دخالت دارد.

این کشف نتایج مهمی در بررسی ارتیاط میان سلولهای بنیادی و روشهای درمانی آینده تومورها دارد.

براساس گزارش اسکای نیوز، پروتئین Huwe1 به سلولهای بنیادی مغز اجازه می دهد که این سلولها به نورونها تبدیل شوند. این دانشمندان با کشت سلولی و در جنینهای موش به این کشف دست یافتند.

این محققان دریافتند که در موشهای بدون پروتئین Huwe1، سلولهای بنیادی به روشی غیر کنترل شده تکثیر می شوند و به این ترتیب نورونها در مغز به روشی ناهنجار شکل می گیرند و در ادامه این تکثیر غیر کنترل شده برخی از این سلولها تبدیل به تومورها می شوند.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: "ما دریافتیم که در مدت توسعه سرطان گلیوبلاستوما مولتی فرم پروتئین Huwe1 ناپدید می شود. به این ترتیب افزایش عملکرد Huwe1 در سلولهای توموری می تواند دوباره موجب برنامه نویسی صحیح این سلولها شود و ساخت دوباره سلولهای نورونی از دست رفته را امکانپذیر کند. ما امیدواریم با فعالیت دوباره این پروتئین در سلولهای توموری مغزی بیمارانی که در آنها عملکرد Huwe1 متوقف شده است از رشد تومورها جلوگیری کنیم."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha