چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 16844

کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند از رشد بهتری برخوردار هستند این در حالی است که تعدادی از مادران به دلایل مختلف کودکان خود را از این مزایا محروم می کنند.

دکتر پارسای، دبیر انجمن شیر مادر در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب که حدود 99 درصد مادران از فواید شیر مادر برای کودک آگاه هستند، گفت: کودکانی که از شیرمادر تغذیه می کنند در بزرگسالی کمتر دچار چاقی های مفرط، اسهال و حتی بیماری های حاد مانند سرطان می شوند.

وی گفت: شیر مادر دارای ترکیباتی است که هنگام تغذیه وارد بدن کودک می شود و با توجه به شرایط بیولوژیکی باعث کنترل قند خونشان شده و تا حد زیادی مانع از ابتلا به دیابت های وابسته به انسولین می شود.

وی گفت: مادرانی که از شیر خود کودک را تغذیه می کنند زودتر اضافه وزنی را در طول بارداری به دست آورده اند را از دست می دهند. همچنین چون رحم این مادران زودتر به حالت اولیه باز می گردد درنتیجه کمتر دچار کم خونی می شوند.

دبیر انجمن شیر مادر افزود : شیر مادر تمام مواد مورد نیاز بدن کودک را تامین می کند و مواد و ترکیبات آن نیز با توجه به رشد کودک تغییر می کند. به عنوان مثال شیر روز پنجم پس از تولد حاوی پروتئین زیادی است و سرشار از آغوز می باشد که رفته رفته این میزان کم شده تا روز چهاردهم آغوز با شیر مخلوط شده و کم کم میزان قند و چربی شیر تغییر می کند و تا روز بیست و یکم طعم شیر نیز کمی تغییر می کند.

شایان ذکر است : اگر در ساعت اول تولد ، کودک با مادر تماس یابد در بدن مادر هورمونی به نام اکسیتوسین یا هورمون عشق ترشح می شود که نه تنها برای کودک مفید و آرامش بخش است بلکه باعث کاهش افسردگی پس از زایمان نیز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha