براساس یك بررسی ورزش‌های هوازی در درمان و تسکین دردهای مكانیكال شانه و کمر و زانو موثر بوده و همچنین می توانند از بروز این نوع درد ها جلوگیری کنند.

این مطالعه با هدف بررسی اثر ورزش در درمان دردهای مكانیكال شانه، كمر و زانو توسط گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شده است.

دردهای مكانیكال شانه، كمر و زانو از شایع ترین بیماری های سیستم عضلانی اسكلتی می باشند كه برای درمان آنها از داروهای ضد التهابی و فیزیوتراپی استفاده می شود.

این مطالعه به صورت نیمه تجربی در 450 نفر از بیمارانی كه به علت دردهای مكانیكال شانه، كمرو زانو به كلینیك ارتوپدی دانشگاه علوم پزشكی بابل مراجعه كرده بودند انجام شد.

به بیماران آموزش های لازم جهت بی دردی و كاهش درد ارائه و به آنها توصیه شد كه هر روز به مدت یك ساعت بر حسب علاقه ورزش های هوازی مثل شنا، پیاده روی، تندروی، دویدن، دوچرخه سواری انجام دهند.

بیماران هر دو ماه یك بار طی یك سال و نیم پیگیری شده و میزان پاسخ به درمان در هر سه گروه مقایسه شد.

یافته ها حاکی از آن است كه ورزش هوازی باعث بهبودی كامل درد در 80 درصد بیماران با درد شانه، 88 درصد بیماران با درد كمر و 3/73 درصد با درد زانو شد. میزان درمان در بیماران با درد كمر به طور معنی‌داری بیش تر از دو گروه دیگر بود.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد كه ورزش هوازی در درمان دردهای مكانیكال موثر می باشد.

با توجه به یافته های این بررسی محققان نهادینه كردن ورزش به ویژه از نوع هوازی باید در جامعه، به عنوان یك اصل در پیشگیری از دردهای شایع اسكلتی – عضلانی را توصیه می کنند.

خلاصه این مقاله در مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha